Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, “Bu proje sadece ekonomik ve ticari değil, biliyoruz ki proje ile 2 ülkenin coğrafya da yoğun ilişkileri pekişecek bundan sonra yapmamız gerekenleri enine boyuna tartışacağız ve yapmamız gerekenleri masaya yatıracağız” dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan Azerbaycan Demiryolları İdaresi Başkanı Gurbanov Cavid Gamberoğlu’nu kabul etti. Kabul sırasında Bakü-Tiflis-Kars projesine ilişkin konuşan Arslan, şunları kaydetti:
“Bakü-Tiflis-Kars projesinin içerisinde geçmişten beri birlikte görev aldığımız bir arkadaşımız projeyi en az bizim kadar biliyorlar. Bu projenin ülkemizin ulaşımı açısından büyük önemi var. Marmaray projesi ile birlikte demir-ipek yolunu kesintisiz hale getirmesinden dolayı özellikle Orta Asya’dan Azerbaycan üzerinden, Türkiye üzerinden Avrupa’ya ister ham madde ister mamul madde sağlaması nedeni ile orta koridorun tamamlayıcısı bir unsur. Bu proje 2008 yılında temeli atılmış bir proje ama daha sonra mahkeme süreci ile zaman zaman aksamalar olmakla beraber biz bu projenin bu sene sonunda bitirilmesi ve işletmeye açılmasını istiyoruz. Bu proje sadece ekonomik ve ticari değil biliyoruz ki proje ile 2 ülkenin coğrafya da yoğun ilişkileri pekişecek, bundan sonra yapmamız gerekenleri enine boyuna tartışacağız ve yapmamız gerekenleri masaya yatıracağız. Bu çalışmayla birlikte süreçleri daha da hızlandırarak iki ülkenin coğrafyada ki kardeşliğini ticareten daha da geliştirmek için yol alacağız.”
“Azerbaycan ve Gürcistan ile birlikte çalışmalar yapıyoruz”
Ulaştırma Bakanlığı olarak sadece Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu projesinin inşaatı ile değil, başka projelere yönelik düşünceleri de olduğunu kaydeden Arslan, “İnşaat bittiğinde gelecekte Azerbaycan ile birlikte Gürcistan ile birlikte nasıl bir iş birliği yaparak bu işletmeyi en ekonomik halde nasıl yapabilir diye de çalışmalar yapıyoruz. Teknik düzeyde de çok sık bir araya geliniyor. Dolayısıyla projenin dizel lokomotif ile işletmeciliğe açılması anından itibaren Sayın Bakanım rakamları verdiler başlangıçta 3 milyon ama kısa sürede 17 milyon, 20 milyon ve bunun çok kısa vadede daha yüksek rakamlara çıkacağını ön görüyoruz” ifadelerine yer verdi.
Osmangazi Köprüsü
Gündemde yoğun olarak konuşulan Osmangazi köprüsü ile ilgili soruları değerlendiren Arslan, şu açıklamalarda bulundu:
“Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu gündeminin içinde böyle bir gündemi sokmak istemezdik ama o kadar yoğun konuşuluyor ki birincisi yap işlet devret modeli sadece Osman Gazi Köprüsü ile ülkemizin gündemine gelmiş bir işlem değil, bunu özellikle vurgulayayım. Yani yıllardır Türkiye’de yap-işlet-devret modeli başarılı bir şekilde uygulanıyor. Yıllardır yap-işlet projelerini yapıyoruz. Bu projelerde bir garanti verirsiniz piyasaya, projemizi çıkarıyor ve pazarlıyoruz, görevli şirketler gelip talip oluyor. Amaç özel sektör dinamiklerini bu işin içine sokmak kamu kaynaklarını kullanmadan bu işi yapmaktır. Osmangazi Köprüsü ve İzmir ‘e kadar olan yerde aynı kapsamdadır, devletindir ve devletin olacaktır. Biz projemizin finanse edilebilir olması için garanti vermek zorundayız. Osman gazi Köprüsü 4 etaptan oluşmaktadır. 4 etabın ayrı ayrı geçiş garantileri vardır. Medyada bunlar üst üste konarak sanki köprüden bu kadar araç geçmesi gerekiyormuş gibi değerlendirildi. Osmangazi Köprüsü’nün günlük geçme garantisi 40 bindir. Diğer etaplar henüz bitmedi. Ancak bir şeyi unutmayınız ki yolun tamamı bittiğinde Osmangazi’den geçen bir aracı 4 ile çarpıp hesaplayacaksınız. 4 etap bitmiş gibi şuan insafsızca eleştiriliyor.”
“Osmangazi Köprüsü’nün ticaret hacmini düşünün”
“Yine deniyor ki ‘Buradan birileri geçecek ama geçmeyen de para ödeyecek’ evet Kars’taki vatandaşta para ödeyecek” diyen Arslan “Osmangazi Köprüsü ve otoyol bitiğinde o güzergahın tamamında oluşturacağı ekonomi, oluşturacağı katma değer bu ülkeye getireceği direk veya dolaylı vergiler, bu ülke için bir katma değerdir ve bunlar bu otoyol ve köprüden dolayı oluşan ülkenin gelirleridir. Buradan bir geliri oluştuğunda da bu ülke aynı geliri alıyor Kars’taki vatandaşın hizmetine sunuyor. Osmangazi Köprüsü’nü sadece köprü olarak düşünmeyin oluşturacağı ticaret hacmini düşünün” şeklinde konuştu.
35 dolar öngörülen geçiş ücretini 25 dolara düşürdük
Arslan köprünün geçiş ücretleri ile ilgili ise, “Fiyat zaten başlangıçta dolar kurunun 1.3 TL olduğu dönemde ortaya çıktı. Kur bugün 2.90 civarında. 35 dolar öngörülmüş olmasına rağmen biz 25 dolara düşürdük. Buradaki amaç daha fazla geçiş daha fazla cazip hale getirmek, insanlarımızın daha rahat kullanımını sağlamaktı. Yüzde 18 olan Katma Değer Vergisini (KDV) yüzde 8’e düşürdük. Bu düşüş vatandaşın lehine bir düşüştür” açıklamalarında bulundu.