Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Prof. Dr. Nurullah Okumuş, sağlık alanında yapılan hataların tespiti amacıyla Sağlık Bakanlığı tarafından hizmete sunulan Güvenlik Raporlama Sistemi’ni anlattı. Güvenlik Raporlama Sistemi’nin bir şikayet veya ispiyonlama sistemi olmadığını vurgulayan Okumuş, “Burada kesinlikle biz şikayetin kim tarafından yapıldığını veya hangi birim, klinik, hastane tarafından yapıldığını bilmiyoruz. Bizim buradaki amacımız kim hangi hatayı yaptı değil, hangi hata yapıldı bunu görmeye çalışıyoruz ve bu yönde tedbirler almayı amaçlıyoruz” dedi.
Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Okumuş, Bakanlık tarafından sağlık çalışanlarının hatalarının raporlanması ve bu hataların önüne geçilmesi amacıyla hizmete sunulan Güvenlik Raporlama Sistemi hakkında bilgiler verdi. Güvenlik Raporlama Sistemi’nin bir şikayet veya ispiyonlama sistemi olmadığına dikkat çeken Okumuş, “Buradaki amacımız bazen yorgunluktan, bazen alışkanlıklardan dolayı hizmet sunumu süreci içerisinde yapmış olduğumuz hataların belirlenmesi, istatistiğinin çıkartılması ve daha sonra hizmet kalitesinin arttırmak amacıyla bu hataya yönelik olarak iyileştirmelerin yapılması. Güvenlik Raporlama Sistemi’ne, birebir olarak kişisel olarak kendimizi değerlendirme, ölçme ve buna göre de yol ve yöntem belirleme sistemidir diyebiliriz” ifadelerini kullandı.
“ŞUANA KADAR 100’ÜN ÜZERİNDE GERİ BİLDİRİM OLDU”
Sistemin bir haftadan beri aktif olarak tüm çalışanların hizmetine sunulduğunu belirten Okumuş, ”Bu alanda çalışan, hizmet sunumu yapan kişi bu sistemi aktif olarak şuan da kullanabilirler. Şuana kadar 100’ün üzerinde geri bildirim oldu. 1 haftalık bir süreç için oldukça iyi bir geribildirim sayısı diyebiliriz. Bunun daha da artacağını düşünüyoruz. Sistem şuanda temel olarak ilaç, laboratuvar ve cerrahi alandaki hataların geri bildirimi üzerine çalışıyor ama bunun yanında kısa süre içerisinde hasta ve çalışan güvenilirliği açısından geri bildirim sistemini ekleyeceğiz” diye konuştu.
Güvenlik Raporlama Sistemi’nin iki yönden faydası olduğuna dikkat çeken Okumuş “Birincisi hekim, hemşire veya diğer sağlık çalışanları hangi hataları yapıyor bunu görecek. Kendi kendini düzeltme yoluna gidecek. Bunun yanında kendisini aslında bir açıdan diğer çalışanlar tarafından denetlendiğini de görecek. Dolayısıyla ‘ben yorgunum, unuttum’ dememek açısından her yaptığı işlemde bir kendini düzeltme yönüne gidecek. Bunun yanında bir de ulusal bazda biz genel hata raporunu çıkardığımız zaman belki ilerde bizim de bu konuda yaptırımımız ama özellikle de yapılan hatalar alanında eğitimlerimiz, kurslarımız, sertifikasyon çalışmalarımızın düzeltilmesi yoluna gideceğiz” değerlendirmesinde bulundu.
“AMACIMIZ KİM HANGİ HATAYI YAPTI DEĞİL, HANGİ HATA YAPILDI BUNU GÖRMEYE ÇALIŞIYORUZ”
Okumuş, Güvenlik Raporlama Sistemi’nin ilk başlarda ‘birilerinin birilerini şikayeti’ gibi algılandığını söyledi. Böyle bir durumun olmadığının altını çizen Okumuş şunları kaydetti:
“Burada kesinlikle biz şikayetin kim tarafından yapıldığını veya hangi birim, klinik veya hastane tarafından yapıldığını bilmiyoruz. Sistem de buna izin vermiyor zaten. Bizim buradaki amacımız kim hangi hatayı yaptı değil, hangi hata yapıldı bunu görmeye çalışıyoruz. Hatayı raporlayıp hangi alanlarda hata yapıldığını görüp buna göre tedbir alma amaçlı. Kesinlikle güvenli ve kişileri hukuki açıdan hiçbir şekilde sıkıntıya sokmayacak bir sistem. Tüm sağlık çalışanlarımızın bu Güvenlik Raporlama Sistemi’ne çok rahatlıkla girip kendisi veya bir başka birisi hizmet sunumu alanında herhangi bir hata yaptıysa bunu raporlandırmalarını ve bilgilendirmelerini istiyoruz. Amacımız burada sağlık hizmet sunumu kalitesini daha da yükseğe çıkarmak.”
Tıbbi süreçte kendisinin veya başka birinin hata yaptığını düşünen sağlık çalışanları, grs.saglik.gov.tr adresinden hatayı Sağlık Bakanlığı’na bildirebiliyor.