Karayolları 7. Bölge Müdür Vekili Mustafa Reis, Havza ilçesi ile Vezirköprü ilçesini birbirine bağlayan Mihraplı Tarihi Kurt Köprü’nün ihalesinin yapıldığını ve yapım çalışmalarına başlayacaklarını söyledi.
Karayolları 7. Bölge Müdür Vekili Mustafa Reis, İl Koordinasyon Kurulu toplantısında kurum çalışmalarıyla ilgili bilgiler verdi. Reis, “Bizim de yatırım programımız tam netlik kazanmadı. O nedenle 2016 yılı ödenekleri toplamı kuruluş dönem raporlarında az gözükmektedir. Bölge Müdürlüğümüzce Samsun hudutları dahilinde 31 Mart 2016 tarihi itibariyle 11 adet iş bulunmaktadır. Bunların toplam proje tutarı 1 milyar 98 milyon 615 bin 19 TL’dir. 2015 yılı sonuna kadar harcama 854 milyon 38 bin 721 TL, 2016 yılı ödenekleri toplamı 9 milyon 250 bin TL ve bugüne kadar toplam harcama ise 854 milyon 38 bin 721 TL’dir. Havaalanı kavşağı ile ilgili proje çalışması devam etmektedir. Bu yılsonuna kadar projeyi bitirmeyi hedeflemekteyiz. Buraya trampet bir kavşak uygulaması yapılması düşünüldü” dedi.
TARİHİ KURT KÖPRÜSÜ (MİHRAPLI KÖPRÜ)
Tarihi Kurt Köprü’nün ihalesini bu yıl yaptıklarını belirten Reis, “Bunun da yapım çalışmalarına başlayacağız. Yaklaşık olarak 5 kilometrelik kesiminin toprak ve sanat yapılarında çalışacağız. 3 milyon TL harcama yapılmasını hedeflemekteyiz. Bu köprümüz tarihi Kurt Köprümüzdür. Kurt Köprü, Havza ve Vezirköprü ilçelerinin sınırlarını çizen İstavroz Çayı üzerindedir. Havza’nın Kayabaşı Mahallesi ile Vezirköprü’nün Tekkekıran Mahallesi’ni birbirine bağlamaktadır. Bu köprü 2010 yılında Türk devletlerinde düzenlenen tarihi Türk Eserleri Sempozyumu’nda resimleri sergilendi ve o dönemin Bayındırlık ve İskan Bakanı Mustafa Demir zamanında tanıtımı yapıldı. Biz de bunun bu sene yolunun ihalesini yaptık. Tarihi Kurt Köprü’nün yapım tarihi kesin olarak bilinmemekte yalnız Bizanslılar zamanında yapıldığı, Selçuklular döneminde onarıldığı ve bu onarım aşamasında mihrabın oluşturulduğu tahmin edilmektedir. Köprü 95 metre uzunluğunda, 4.8 metre genişliğinde, 2 ana kemer ve 2 tahliye gözü ile birlikte toplam 4 açıklıklı bir köprüdür. Köprünün iki ana açıklığı arasında bir de hafifletme gözü bulunmaktadır. Köprü, sağlam kayalar üzerine dayandırılarak derin bir vadiyi geçecek şekilde inşa edilmiştir” diye konuştu.
Tarihi Kurt Köprüsü’nün en önemli mimari özelliğinin mihrap mekanının olduğunu ifade eden Reis, “Mihrap mana olarak cami ve mescitler ile namazgahlarda kıble yönünde belirleyici mimari bir yapıdır. Türkiye’de bilinen iki mihraplı köprüden biri Diyarbakır’daki tarihi On Gözlü Köprü’dür. Bu köprüdeki mihrap köprü korkuluğu üzerindedir. Tarihi Kurt Köprü’deki mihrap ise köprünün döşemesinde kemer içinde bulunmaktadır. Tarihi Kurt Köprü’de döşemede bulunan boşluktan basamak üstüne 4.14 metre dik bir iniş olup erişim ahşap bir merdivenle sağlanmaktadır. Mihrap, taş basamakla inişin tam karşısında olup, 0.50x0.80x2.30 metre ölçülerinde inşa edilmiştir. Tarihi Kurt Köprü’nün restorasyon çalışmaları 2008 yılında 2 milyon 100 bin TL harcama yapılarak tamamlanmış olup, köprünün tarihsel, sanatsal ve estetik özellikleri korunarak varlığını sürdürmesi sağlanmıştır. Tarihi Kurt Köprü’nün restorasyon tarihini ve yaptıran kurumu belirten onarım taşı Vezirköprü çıkışındaki kayaya yerleştirildi” şeklinde konuştu.