Elektronik ürünler süratle değişiyor. Bu durum birkaç ay evvel beğeniye sunulan bir cep telefonu, laptop, MP3 çaların 'demode' bulunmasına neden olabiliyor. Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir'e göre teknoloji ürünlerinde modayı etkileyen en önemli unsur marka. Belli bir markayı kullanan tüketicilerin o markayı kullanan bir grubun üyesi olduğunu anlatan Erdemir, "Markanın ardından ikinci sırada modeller geliyor. Bilhassa iyi ve pahalı modeller teknolojide moda kavramını şekillendirmede önde geliyor. Bunun yanı sıra tasarım olarak benzerlerinden farklılaşmayı başaran ürünler de teknoloji modasını yönlendiriyor." dedi.

Teknolojik ürünleri kullanma sürelerinin kategorilere göre ayrıştığını vurgulayan Erdemir, şunları ifade etti:

"Genel eğilime baktığımızda yeni alınan bir cep telefonunun değiştirilmesi için geçen sürenin ortalama 8-9 ay olduğunu görüyoruz. Bu süre laptopta 18 aya, televizyonda ise 36-40 aya kadar çıkabiliyor. Kısacası modası en çabuk geçen ürün kategorisi cep telefonu diyebiliriz. Bu sürenin diğer ürünlere göre daha kısa olmasını hem gelişen teknoloji ve değişen tasarım anlayışı hem de moda kavramı ile ilintilendirmek mümkün. Benzer bir eğilimi LED TV'lerde de görüyoruz. Bu ürünleri 3D ya da Smart TV gibi yanlarından çok, şık tasarımları ve ince çerçeveleri gibi sebeplerden dolayı satın alanların daha çok olduğunu belirtebiliriz. Tüketiciler, tıpkı cep telefonları gibi devamlı göz önünde bulunan, yaşam alanlarında yer alan televizyonlarını değiştirecekleri zaman tasarıma da büyük önem veriyorlar. Laptopta da bilhassa ultrabook olarak anılan yeni nesil ürünler, hem ince tasarımlarından hem de hafifliklerinden dolayırağbet görüyor."

MP3 ÇALARLARIN MODASI GEÇMİYOR

Erdemir, akıllı telefonların yaygınlaşmasının MP3 çalar satışlarını tahmin edildiği kadar olumsuz etkilemediğini dile getirdi. MP3 çalar ve kulaklıkların kullanım ömrünün ortalama 3 ay olduğunu kaydederken "Türkiye'de ayda 40 bin adetten fazla MP3 çalar satılıyor. Ürünü tüketenlerin büyük bölümünü 12-24 yaş aralığı teşkil ediyor." dedi.

2012'de MP3 çalar satışlarında adet bazında yüzde 25 erime olduğunu belirten Erdemir, şu açıklamalarda bulundu: "Ancak şu an bu erimenin yüzde 1-2 aralığında seyrettiğini görüyoruz. Yani pazarın geldiği yeni nokta, akıllı telefonlara rağmen müzik çalardan vazgeçmeyen sabit bir kitlenin olduğunu ve bu cihazlarının modasının henüz geçmediğini ortaya koyuyor. Kulaklık satışlarında ise geçen seneye göre yüzde 30 büyüme söz konusu. Bu ürünlerde, gelişen teknoloji sayesinde ses kalitesinin çok iyi noktalara gelmesi, akıllı telefon sahiplerinin de bu kulaklıklara yönelmesine imkan tanıyor. Türkiye'de MP3 çalarların yüzde 75'i teknoloji marketlerinden alınıyor ve hem MP3 çalarlar hem de kulaklıklar en çok Ekim ayında talep görüyor. Bu durumda okulların açılmasının büyük etken olduğu kanaatindeyiz."