İzmir Büyükşehir Belediyesi, 2014 yılında yaptığı 2,4 milyar TL'lik harcamanın 1,4 milyar lirasını proje ve faaliyetlere ayırdı. 2010-2014 döneminde ise bu proje ve faaliyet harcamaları 5,3 milyar liraya yaklaştı. İZSU ve ESHOT'un yapmış olduğu faaliyetler de eklendiğinde beş yıllık toplam harcaması 11 milyar TL'ye ulaştı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin ve ESHOT Genel Müdürlüğü'nün 2014 yılı faaliyet raporu oy çokluğuyla kabul edildi. Oylamanın ardından konuşan Başkan Aziz Kocaoğlu “Kentimizi kalkındırmak için, yerelde kalkınmak için var gücümüzle çalışacağız. Ayrım yapmadan, adaletli bir şekilde, insana insan olduğu için hizmet etmeye devam edeceğiz.” dedi. Büyükşehir Belediyesi’nin mali yönden Türkiye’deki en güçlü belediye olduğunun altını çizen Başkan Kocaoğlu, tamamen belediye belediye kaynaklarıyla kurulan Fuar İzmir’e yönelik “geç bitirildi” eleştirilerine, “Biz açık yürekliyiz. İçimiz dışımız bir. 2005 yılında gidip fuar yerine baktık. Araziyi beğendik ama hepsi şahıs arazisiydi. Onları tek tek satın aldık. Bu işi kamulaştırması da 5-6 yıl sürdü ama inşaatını 2 yılda tamamladık. Burada bir gecikme yoktur. ‘Eski Türkiye, yeni Türkiye’ söylemleriyle ortalığı bulandırmanın da bir anlamı yoktur. Ben diğer kamu kurumlarını eleştirmek için burada bulunmuyorum ama şöyle bir bakarsanız, kamu kurumlarının yıllardır bitmeyen inşaatlarını görürsünüz. Olabilir, kilitlenmiştir, kör düğüm olmuştur.” cevabını verdi.

'METRODA RİSK YOK'

İzmir Metrosu'yla ilgili risk iddialarını da cevaplayan Kocaoğlu, “Metroda risk yok. Ortalığı bulandırmanın da anlamı yok. 16 sene hiçbir şey yapmadan Büyükşehir Belediyesi’nde çalışan bir arkadaşımız, emekli olduktan sonra ekmek yediği yerin aleyhinde konuşmaya başladı. 4-5 defa basına çıktı, konuştu. Yaptığı açıklamaların bir itibarı da yoktur. Kendisine, yaptığı açıklamaları yakıştıramadığımı ifade etmek istiyorum. Bir bürokrat burada çalışırken susup mesuliyeti bittikten ve 65 yaştan emekli olup gittikten sonra konuşuyorsa yanlış mıdır doğru mudur, asıl ona bakmak lazım.” şeklinde konuştu.

Planlama kurulunda İZBAN’ın Bergama’ya değil, Çandarlı’ya kadar gitmesi için onay çıktığını açıklayan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı, sözlerini şöyle sürdürdü: “Resmî Gazete’de böyle yayımlandı. Tabii burada bize, özellikle Adalet ve Kalkınma Partisi meclis üyelerine ve milletvekillerine düşen bir görev var. Aliağa-Çandarlı Limanı bağlantısı 30 kilometre, ondan sonra 25 kilometre bir şey kalıyor. Mutlaka Bergama-Selçuk aksının birleştirilmesi gerekiyor. Bunun için hep birlikte çalışmalıyız. Şimdi seçim arifesinde kimse kimseyi görmez ama seçimden sonra yeni milletvekillerimizle, belediye başkanlarımızla birlikte bu işin üstünde durmamız gerekir.”

Şehir dönüşümünün büyükşehir belediyelerinin yarası ve problemi olduğunu aktaran Kocaoğlu, “İki başlılık var. Her zaman söylüyorum; 6306 sayılı yasa ile kimse kentsel dönüşüm yapamaz. Bunun örneklerini gördük. 6306 sayılı yasa ile sadece çürük, yani depreme dayanıksız raporu alınır ve binalar yenilenir, hepsi bu. Bu yüzden ne Fikirtepe’de yapılabildi, ne burada yapılabildi. Yapılamaz da, çünkü bu yasa, mülkiyet hakkına direkt müdehaledir. Biz uzlaşma ile yerinde dönüşüm yapacağız. Orada bir rant beklentimiz yok. İnşaat maliyetlerinden ne kalıyorsa oradaki arsa sahipleri eşit olarak paylaşacak. Bizim bu konudaki görüşümüz net. Bunun için de çalışıyoruz. Uzlaşabildiğimiz oranda gerçekleştireceğiz.” dedi.

TRAMVAY KONUSU

Kocaoğlu, tramvay konusuyla ilgili olarak da, “Tramvay konusu gerçekten garipleşti. Çok değişik bir durum aldı. Biz ihalesine çıktık, yer teslimi yaptık. Zaman yoktu, temelini atamadık. Önümüzdeki cumartesi günü, 25 Nisan’da Karşıyaka’da ray döşemesini yapacağız. Konak ve Karşıyaka tramvaylarını seçim bildirgesine alan Sayın Başbakanımız Ahmet Davutoğlu, ‘Bu İzmir’e bir şey yapmıyoruz. İzmir’in tramvayı var, hazır. Bu tramvayı biz finanse edelim.’ mi dedi, bilmiyorum. Bize bir haber gelmedi henüz. 382 milyon TL ihale bedeli. Belki o parayı gönderecek bize. Gönderirse Allah razı olsun. Bir ihtimal daha var, bu tramvay için izin alabilmemiz 3 yılı aşkın bir süre sürdü. Bu arada herhalde bürokrasideki arkadaşların kafasında yer etti. Bu nedenle yazmış da olabilirler ama biricisinin almasını diliyorum. Destek olursa sevinirim ama böyle bir şey yok tabii. Tramvay ile hiçbir ilgi ve alakalarının olmadığını buradan kamuoyuna duyurmak istiyorum ama önemli değil, belki maddi hata olmuştur.” dedi.

Bir önceki stratejik plan döneminin son yılına ait faaliyet raporunda, 2014 yılında yapılan çalışmalara dair ayrıntılı bilgilerle birlikte, son beş yıla ait mali değerlendirmeye de yer verildi. Ulaşım, çevre, şehir planlaması, kültür, sosyal, sağlık ve turizm gibi 11 sektörel başlıkta derlenen faaliyetlerin gerçekleşme değerleri incelendiğinde stratejik hedeflerin yüzde 91'inin, stratejik amaçların ise yüzde 100'ünün iyi ve üstü gerçekleşme değerlerine ulaştığı görüldü. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin 2014 yılı içinde yapmış olduğu 2,4 milyar TL'lik harcamanın 1,4 milyar TL'si proje ve faaliyetlere ayrıldı. 2010-2014 döneminde ise bu proje ve faaliyet harcamaları 5,27 milyar TL'yi buldu. İZSU ve ESHOT'un yapmış olduğu faaliyetler de eklendiğinde, 5 yıllık toplam harcama 11 milyar TL'ye ulaştı. Bu faaliyetlerin yanında yine 2014 yılında ilçe belediyelerinin 32 projesine toplam 64 milyon TL, İzmir Kalkınma Ajansı'na ise 8,6 milyon TL mali destek verildi.