Eğer basında yazdığı gibi olursa, seçimler 6 ay kadar erkene alacak. Bu durumda 2013'ün Ekim ayında “baskın bir seçim” var. Seçimler yaklaştıkça heyecanlar da artar. Ancak bu sefer, Büyükşehir olarak gireceğimiz seçimler iki yönüyle ayrı heyecan verecek. Birincisi, kim kazanacak? İkincisi de Büyükşehir belediyesi olursa Kahramanmaraş'ta ne değişecek? İşte bu hususu merak ediyoruz. Birincisini alıp da analiz etmeye gerek yok. Kimin kısmetiyse o kazanacak. Yani, bir isim gelip Büyükşehir Belediyesi Başkanı sıfatını alacak. Bu bizim çok da merak ettiğimiz bir husus değil. Merak edenler yok mudur? Olmaz olur mu? Seçim totoları, seçim iddiaları başladı bile. Biz seçim totolarından anlamayız. Ali, Veli, Ahmet, Mehmet, kimin kısmetiyse gelsin yönetsin. Adil ve hakkaniyet içinde yönetsin. Çalışsın ve ter döksün. Kahramanmaraş'a hizmet etsin. Bize göre bunlar önemlidir. İsim önemli değildir. Ancak, Kahramanmaraş Büyükşehir olursa ne değişecek? İşte bunun üzerine kafa yormak gerekir. Öncelikle şunu belirtmek gerekir. Bu yazıda uzun uzun analiz etmeye yerimiz müsait değil. Kısa kısa başlıklarla değerlendirmelerimiz olacak. Kahramanmaraş Büyükşehir olursa hem olumlu, hem de olumsuz manada değişmeler olacaktır. Olumlu manadaki gelişmeler kapsamında bir çırpıda şunları söyleyebiliriz: 1- Kahramanmaraş Belediyesinin ve bağlı İlçe belediyelerinin gelirleri artacaktır. Büyükşehir yasasında belediyelere tahsis esilen gelir kalemleri, normal belediyelere göre farklı ve fazladır. Mesela fark nerede derseniz? El cevap: Büyükşehir belediye sınırları içinde yapılan genel bütçe vergi gelirleri tahsilât toplamı üzerinden Maliye Bakanlığı tarafından hesaplanıp, ertesi ayın sonuna kadar ilgili büyükşehir belediyesine yatırılacak % 5 pay var. Daha başka farklar var da onu görmek için, 5216 sayılı yasaya bakmak yeterlidir. 2- Büyükşehir belediyelerine yasayla tanınan haklar, normal belediyelere göre farklı ve fazladır. Büyükşehir belediyelerinin kadro, teşkilat ve alan yönünden hakları fazladır. Böylece Kahramanmaraş belediyesi ve ilçe belediyeleri daha fazla personel istihdam ederek, daha fazla alana hizmet götürebilir. Büyükşehir belediyelerinde genel sekreterlik kadrosu bulunmaktadır. Bu da hizmette etkinlik sağlar. Başkan idari ve personel işlerini genel sekretere bırakıp kendisini tamamen belediyecilik hizmetlerine verebilir. 3-Kahramanmaraş belediyesi ve ilçe belediyelerinin çevre, ulaşım, imar, sağlık, eğitim vb gibi konularda daha fazla yetkileri olacaktır. Bu kapsamda, Büyükşehir belediyeleri ”˜imar bütünlüğü' gerekçesiyle bütün imar hareketlerinde tek yetkili olacaktır. İlçe belediyeleri sadece 1/1000'lik planları yapacak. Büyükşehir belediyesinin onayı olmadan imar düzenlemeleri yapılamayacaktır. Bu da il genelinde imarda ve yapılaşmada bütünlük ve uyumluluk sağlayacaktır. 4- Büyükşehir belediyesi kendisine verilen görev ve hizmet alanlarında, ilgili mevzuatta belirtilen usullere göre sermaye şirketleri kurabilir. Gerçi şirketleşme yetkisi normal belediyelerde de var. Ancak Büyükşehir belediyeleri bu hususta daha kapsamlı ve daha farklı konularda şirketleşebiliyor. 5- Büyükşehir belediyeleri şehrin en ücra köşesine kadar götürülmesi gereken hizmetten sorumlu olacaktır. İlçe belediyelerinin itfaiye ve zabıta hizmeti de Büyükşehir tarafından karşılanacaktır. Bu olumlu gelişmeler yanında ne gibi olumsuz gelişmeler gündeme gelecektir? Bu da önem taşımaktadır. 1-Bazı yetkilerin Büyükşehir belediyesine devredilmesi ve bazı belediyelerin kapatılması sırasında sorun ve sıkıntılar yaşanacaktır. Adaptasyon sırasında uygulamada güçlükler meydana gelecektir İlçelerdeki imar, itfaiye, ulaşım, zabıta gibi yetkiler Büyükşehir belediyelerine devredilecektir. Yetkilerini Büyükşehir belediyelerine devredecek olan ilçe belediyelerine ise ”˜mezarlık, mezbaha, hal, köylere ulaşım' gibi görevler kalacaktır. . Beldeler mahalleye dönüşecek. ve belde belediyeleri kapatılacaktır. Belde halkının elde ettiği imkânların elden çıkması kısa vadede sorun oluşturacaktır. 2- Belediye başkanların seçim sistemi değişecektir. Sadece merkezdekiler değil Kahramanmaraş ilinin bütün seçmenleri Büyükşehir belediye başkanı için oy kullanacaktır. Coğrafi yönden zor şartlara sahip ve ulaşım bakımından merkeze uzak yerlerdeki vatandaşların Büyükşehir belediyesi bilincine sahip olmadan oy kullanmaları durumunda beklenen verim alınamayacaktır. 3- Merkeze çok uzak yerlerdeki vatandaşların Büyükşehir belediyesi imkânlarından merkezde oturan vatandaşlarla aynı derecede yararlanmaları pratikte mümkün olmayacaktır. Bu sorunun yanında merkezde oturan ve daha fazla vergi ve yükümlülük yüklenen vatandaşların, kendilerinden toplanan vergilerin başka yerlerde kullanılmasından rahatsız duymaları da mümkündür. 4-Büyükşehir belediyesi sisteminde vatandaşlara mali ve idari anlamda daha fazla yükümlülük yüklenecektir. Bu da sorun oluşturacaktır. 5- Büyükşehir belediyeleri, özel idarelerin yürüttüğü kırsal altyapı hizmetlerini de devralacaktır. Geniş bir coğrafyada bu hizmetlerin yeni kurulacak Büyükşehir belediyesinin mevcut imkânlarıyla sağlanabilmesi zordur. Bunun için il özel idarelerinin teknik, personel ve fiziki imkânlarının da Büyükşehir belediyesine devri gerekmektedir. Bu sağlanmazsa hizmette sorun yaşanacaktır. Evet, yukarıda 5 madde ile olumlu, 5 madde ile de olumsuz hususları sıraladık. Bunların hepsi bir bir ortaya çıkacak mıdır? Bunu zaman gösterecektir. Ancak, Kahramanmaraş Büyükşehir olduğunda bu durumların ortaya çıkması kuvvetle muhtemeldir. Öyleyse, Büyükşehir konusuna olumlu ve olumsuz taraflarıyla bütüncül bakmak gerekmektedir. Buna rağmen, Kahramanmaraş Büyükşehir belediyesi ve bağlı ilçe belediyeleri kurulduğunda beraberinde değişim ve gelişim getirecektir ve neticede fayda sağlayacaktır. Beklenen Büyükşehir Kanununun bir an önce çıkarılmasını ve hayırlı olmasını dilerim. Not: Yukarıda yazımın başlığı “Kahramanmaraş Büyükşehir Olursa Ne Değişir?” şeklindedir. Nelerin değişeceğini yukarıda on maddede (olumlu ve olumsuz yönlerini dikkate alarak) anlattık. Son not olarak şunu belirtmeliyim. Yöneticilerde zihniyet ve kafa değişikliği olmazsa yeni Büyükşehir belediyesi sisteminden de çok fazla bir şey beklememek gerekir.