Almanya’da 200 bin civarında taksi şoförü bulunuyor. Yıl başında yürürlüğe giren giren 8,50 Euro’luk asgari ücret mecburiyeti en çok taksi şoförlerine vuracak.

Federal İstatistik Dairesi’nin verilerine göre taksi şoförleri Almanya’da en az para kazanan meslek gruplarının başında geliyor.

Bekleme süresi de hesaba katıldığında taksi şoförlerinin saat ücretinin 7 Euro’yu bulmadığına dikkat çekiliyor. Ancak asgari ücret uygulaması taksi şirketi sahiplerini endişelendiriyor. 5,50 Euro saat ücretlerini ödemekte zorluk yaşadıklarını söyleyen şirket sahipleri yeni yürürlüğe giren asgari ücret zammını ödemelerinin mümkün olmadığını ifade ediyorlar.

Dortmund’ta 6 taksi aracını işleten Kıyasettin Ceylan da bundan dolayı şirket sahiplerinin ellerindeki araçları kapatarak küçülmeye gidebileceklerini bunun da taksi müşterilerini olumsuz etkileyeceğini söyledi.

Ceylan, “Saat ücreti olarak şoförlere 5,50 Euro’yu zaten zor ödeyebiliyorduk. Ücretler yükseldiğinde yani 8,50 Euro olduğunda bir çok firma iflasın eşiğine gelecek.” dedi.

Şirketin sürücüye bu zamlı tarifeden saat ücretini ödeyebilmesi için şoförün saat başına en az 20 Euro kazanması gerektiğini oysa bunun mümkün olmadığını hatırlatan Ceylan, “Asgari ücret zammı taksi sektörü adına hiç iyi olmadı.’’ diye görüş bildirdi.

Herne’deki City Taxi’nin sahibi Çetin Tuncay ise, asgari ücret zammından sadece devletin karlı çıktığını bu zamdan gerek şoförlerin gerekse şirket sahiplerinin zarar göreceğini söyledi.

Tuncay, “Part-time (aushilfe) çalışan bir şoförün saat ücreti şirkete 11 Euro’ya, tam işçinin saat ücreti ise 10 Euro’ya geliyor. Bu zamlı tarifeleri ödememiz çok zor. Bir çok firma araçlarını geri verecek. Bu da taksi müşterisini olumsuz etkileyecek. Çünkü bekleme süreleri artacak.” şeklinde konuştu.

Taksi şoförü Eckhard Mattheus asgari ücret zammının hak ettikleri saat ücreti olduğunu fakat bu ücretleri ödeyemeyen şirketlerle şoförler arasında tartışmaların çıkacağını söyledi.

Mattheus, “Bence çok doğru bir karar. Bir çok taksi şoförü 5 Euro’ya çalışıyordu. Bu kanun ile şirketlerin taksi sürücülere hak ettikleri ücretleri ödemek zorunda kalmaları bizim açımızdan sevindirici” dedi.

Kanunun şoförler açısından olumlu fakat şirketler açısından olumsuz olduğunu dile getiren Mattheus, “Çünkü şirketler bu zamlanan saat ücretlerini ödemekte zorluk çekecek. 10 saat süren bir sürücüye 85 Euro ödemesi gereken şirketin bu parayı önce kazanması gerekiyor. Bu da çok mümkün gözükmüyor.” diyor.

Almanya’da toplam 33 bin taksi şirketinden 25 binini temsil eden Alman Taksiciler Birliği’nden (BZB) ise birçok taksici şirketinin asgari ücret üzerinden para ödemesinin mümkün olmadığı ve 200 bin taksiciden dörtte birinin işini kaybetme riskinin olduğu açıklandı.

Taksi şoförü Mehmet Yıldırım da şirketlerin bu ücretleri ödeyememesinden dolayı birçok taksi sürücüsünün işsiz kalacağını belirtiyor.

Yıllarca taksi şoförlüğü yapmış Çetin Güngör ise müşterilere yansıyacak zamların vatandaşların taksi kullanmalarını etkilemeyeceğini belirterek, “Taksinin müşterileri bellidir, değişmez. Yaşlılar, hastalar ve hafta sonu gezmeye gidenler. Bu müşteri oranında eksilme olmaz. Bunlar yine taksiye bineceklerdir. Mecburdurlar bir nevi. Ben müşteri oranının düşeceğine inanmıyorum” dedi.

Almanya’nın yüzlerce şehrinde taksi işletmecileri fiyatların yüzde 30’lara varan oranlarda artırılması için başvuruda bulunduğu kaydedildi. Bazı şehirlerde ise zamların devreye girdiği kaydedildi.

Hamburg’da 1 Ekim itibariyle taksi ücretleri yüzde 7,8 oranında zamlandı. Dresden’de ise Aralık ayından itibaren kilometre başına alınan ücretin 20 ile 30 Cent arasında artırılması kabul edildi.