Olaylı reklam filmine internette savaş ilan edildi.

Çin'de bir çamaşır deterjanı reklamı açıkça ırkçı olduğu gerekçesiyle internette büyük tepki topladı. Reklamda genç Çinli bir kadın çamaşır yıkarken görülüyor. O sırada odaya yüzünde boya lekeleri bulunan siyah bir adam giriyor. Kadın adamı yanına çağırıyor ve ağzına bir detarjan tableti koyuyor. Sonra da adamı çamaşır makinesinin içine itiyor. Siyah adam makineden açık tenli Çinli bir adam olarak çıkıyor. Reklam sloganında "Değişim Qiaobi ile başlar" ifadesi kullanılıyor. Reklam Çin'de hem televizyon hem de sinema ekranlarında gösterildi.




Reklam özellikle son 24 saatte Facebook başta olmak üzere pek çok sosyal medya platformunda öfkeye neden oldu.

Çin'de Guiyang Senfoni Orkestrası'nda çalışan ABD'li müzisyen Christopher Powell ve DJ Spencer Tarring tarafından paylaşılan reklam, ağırlıklı olarak Çin dışında tepki görüyor.

ÇİN'İN IRKÇILIK KARNESİ

Birkaç yıl önce ünlü Çin bira markası Harbin NBA yıldızı basketbolcu Shaquille O'Neal'i Çin'e davet etmişti.

Çin'in en popüler sosyal medya forumlarından Tianya'da kullanıcılar açıkça ırkçı ve ayrımcı yorumlar yaptı.

Bazı kullanıcılar "siyah bir adamın desteklediği" markayı boykot etme çağrısı yaparken, bazıları AİDS'den söz etti ve Afrikalıları "orangutan" olarak niteledi. Uzmanlara göre Çin'de tarihi olarak daha koyu tenli insanlara karşı kültürel bir önyargı var. Ancak bu Çin halkı arasında ırkçılık olarak görülmüyor.

2008 yılında ırkçı ayrımcılığı önlemek için yapılan Dünya Kamuoyu anketi 16 ülkeden insanlarla röportaj yaptı. Çin'den ankete katılanların yüzde 90'ı ırk eşitliği önemlidir deyince Çin ankette ikinci olmuştu.

"BEYAZ İDEALİ"

Öte yandan Çin'de çok az sayıda Afrikalı yaşıyor. Son nüfus sayımına göre ülkede 600 bin yabancı yaşıyor ve bunun çok küçük bir kısmı siyah.

Çin'in 1.3 milyar nüfusunun çoğuysa siyahlarla etkileşime girmiyor. "Beyaz ideali" aynı zamanda bir Asya genelindeki bir fenomen.