Kahramanmaraş Ticaret Ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesini (Anadolu İletişim Meslek Lisesi)  tarafından hazırlanan tanıtım dosyasını aynen yayınlıyoruz.:

Bugünlerde SBS sonuçları açıklandı. Bütün veliler pür telaş çocuklarının geleceği için en güzelini yapmak istiyor şüphesiz. Tercihler Fen Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi, Anadolu Lisesi vb. puan sıralamasına göre yapılacak. Sınav puanına göre tercih yapacak öğrenciler için, öyle bir okul var ki, adım adım yukarılara doğru tırmanıyor. 

Kahramanmaraş'ta 2005 yılında Aşık Mahzuni Şerif Anadolu İletişim Meslek Lisesi adı altında eğitim-öğretime başlayan okul,  Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesi adı altında yeni binasında 2011-2012'de hizmet vermeye başladı. Anadolu İletişim Meslek Lisesi' ve ”˜Adalet Meslek Lisesi' programlarından oluşan okul, geleceğin iletişimcilerini ve adalet personelini yetiştirmeyi amaçlıyor.
 
Bünyesinde 4 bölüm barındıran Anadolu İletişim Meslek Lisesi Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Organizasyon, Grafik ve Fotoğraf bölümlerinden oluşurken;  Adalet Meslek Lisesinde ise İnfaz Koruma ve Zabıt Katipliği bölümü bulunuyor.

Anadolu İletişim Meslek Lisesi iletişim sektörünün ihtiyaç duyduğu; Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Organizasyon, Grafik ve Fotoğraf alanlarında istihdam edilecek nitelikli ara insan gücünü yetiştirme özelliğine sahip olmakla birlikte öğrencilerini akademik yönden de geliştirerek diğer meslek liselerine oranla açık ara önde yer alıyor. 

Dünyayı hâkimiyeti altına alan küreselleşme, ülkeler arasındaki ilişkilerin artmasını sağlayarak iletişimi ön plana çıkardı. İnsanlar artık mesafeleri yok sayarak rahatça iletişim kurup, yaşam alanlarının çok uzağında gerçekleşen olaylardan anında haberdar olabiliyor. İletişimin insan hayatında bu denli önemli olması iletişim alanındaki iş alanlarını da geleceğin parlak meslekleri arasına taşıdı.  İş sektöründe iletişim alanında eğitim almış kişilere her geçen gün rağbet artarken Anadolu İletişim Meslek Lisesi piyasanın bu ihtiyacını karşılamaya çalışıyor.

Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesi öğrencilerine en iyi hizmeti vermek adına her geçen gün kendini yeniliyor, son teknolojilerle eğitim-öğretim yaparak öğrencilerine en iyi hizmeti sunuyor. Dört farklı alanı bünyesinde barındıran Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesinde, her alana ait ikişer tane atölye bulunuyor. Bu atölyelerin yanında adalet bölümü öğrencilerinin uygulama yapabilmesi amacıyla UYAP ( Ulusal Yargı Ağı Projesi) ve duruşma salonları da bulunmakta. Dokuzuncu  sınıfta 30 kişilik sınıflarda eğitim gören öğrenciler mesleki anlamda daha yeterli olmaları amacıyla 10. sınıfta sınıf yarıya bölünerek sınıf mevcudu 15 kişiden oluşuyor. 10'uncu ve 11'inci sınıflarda bu atölyelerde uygulamalı bir şekilde eğitim alma olanağını elde eden öğrenciler teorik dersleri uygulama yaparak pekiştiriyorlar ve en üst seviyede öğrenmeyi gerçekleştiriyorlar.  12'inci sınıfta mesleki açıdan teorik eğitimlerinin çoğunluğunu tamamlayan öğrenciler haftada 2 gün okula devam ediyor, kalan 3 gün ise işletmelerde beceri eğitimi dersi doğrultusunda işletmelerde staj görüp, uygulamalı bir şekilde mesleki yeterlilik kazanıyor. 
 
Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesi Tam Gün Tam Yıl eğitim uygulaması ve ”˜Okullar Hayat Olsun' projesi kapsamında, kurslar açarak öğrencilerin mesleki ve kültürel anlamda en iyi derecede yetiştirmeyi hedefliyor.  Kurslar yaz dönemi tatili de dâhil tüm yıl devam ediyor. Kurs sonunda Milli Eğitim Bakanlığı onaylı sertifika alan öğrenciler hem tatillerini verimli bir şekilde değerlendiriyor hem iş piyasasına rakiplerinden bir adım önde başlıyor. Tam Gün Tam Yıl eğitim uygulaması ve ”˜Okullar Hayat Olsun' projesi kapsamında açılan kurslardan bir kısmı şöyle : ”˜Bilgisayar İşletmenliği, Bilgisayarda Hızlı Klavye Kulanımı, Grafik ve Tasarım, Video Montaj (Edius), İngilizce, Animasyon ve Tiyatro.'  Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesi sadece bu kurslara bağlı kalmayıp, öğrencilerin ilgileri ve istekleri doğrultusunda farklı kurslar da açıyor, sportif faaliyetler düzenliyor.  

ANADOLU İLETİŞİM MESLEK LİSESİ ”˜GAZETECİLİK BÖLÜMÜ'

Anadolu İletişim Meslek Lisesinde yer alan bölümlerden ilki olan Gazetecilik bölümü okulun temel taşlarından biri olma özelliği arz ediyor. Bölüm, gelişen teknolojiye uygun çağdaş basın uygulamalarıyla öğrencilerini mesleğe hazırlayarak aynı zamanda bir yüksek öğretim programına yerleşmesini de hedefliyor. Her yıl ortalama 27 öğrenci mezun vermekte olan bölüm Kahramanmaraş'ın gazetecilik alanında ihtiyacı olan nitelikli iş gücünü temin etmeye çalışıyor. 

Masaüstü yayıncılık, araştırmacı gazetecilik, çağdaş iletişim teknolojileri konularında öğrencilerine eğitim veren bölüm, öğrencilerin bu teknolojileri kullanan basın ve yayın kuruluşlarına kolayca uyum sağlamalarını gerçekleştiriyor. Gazetecilik alanına dair 2 atölyede eğitim alan öğrenciler gazetecilik mesleğini uygulama yaparak öğreniyor. Etkin öğrenmenin gerçekleşmesi adına, her hafta bir uygulama gazetesi çıkaran gazetecilik bölümü öğrencileri gazeteciliğin en ince püf noktalarını, yaparak yaşayarak öğreniyorlar. 

Haber oluşturma sürecinde gerekli olan fotoğraf makineleri, renkli çıktı makineleri ve ses kayıt cihazına sahip olan bölüm, öğrencilerinin haber yapma sürecinde hiçbir zorluk yaşamaması için tüm imkânlarını en üst seviyede seferber ediyor. Yazılı basın muhabirliğini, yani haberi oluşturma sürecini en iyi şekilde öğrenen öğrenciler sadece bu yeterliği edinmekle kalmıyor. Günümüz gazeteciliğinin mihenk taşlarından olan, sayfa düzenleme yani gazete sayfasını bilgisayar ortamında oluşturmayı da uygulamalı şekilde öğreniyorlar. Bu çerçevede her sınıf haftada en az 1 kere uygulama gazetesi çıkarıyor. Öğrenciler uygulama gazetesindeki haberleri,  gerçek bir muhabir habere nasıl ulaşıyorsa aynı o yöntemleri kullanarak haberini yapıyor. Öğrenciler haberlerini haber kaynakları ile yani olayı gören, bilen; olay hakkında bilgi sahibi olan kişilerden bilgiler alarak, haberlerini doğruluk ve gerçeklik ilkelerine bağlı kalarak gerçekleştiriyor. Öğrenciler bu süreçte hem haber yapmayı hem gazetecilik etik kurallarını öğreniyor. Okulda ilk 3 yıl eğitim öğretim gören gazetecilik öğrencileri son sene yani 4. sınıfta İşletmelerde Beceri Eğitimi dersi kapsamında haftada 3 gün mesleki alanlarıyla ilgili yerlerde yani gazetelerde staj yapıyor. Mesleklerini işin mutfağında öğrenen öğrenciler staj aşamasında hem mesleğine dair profesyonelce uygulama yaparak öğreniyor hem de para kazanıyor.  Bu çerçevede diğer liselerden mezun olan öğrencilere kıyasla iş yaşamına bir adım önde başlıyor.

GELECEĞİN PARLAYAN MESLEĞİ ”˜GAZETECİLİK'

Gelecekte en çok ihtiyaç duyulan meslekleri alanında yapılan araştırmalar en çok ihtiyaç duyulan meslekleri arasında  ”˜Gazetecilik' mesleği de gösteriliyor. Gazetecilik mesleğini bu denli önemli kılan faktörlerin ne olduğunu, bir gazeteci ne iş yapar diye hiç derinlemesine düşüneniniz oldu mu hiç? 

Gazeteci deyince herkesin kafasında farklı bir algı oluşuyor. Gazeteci kimine göre fotoğraf çeken, kimine göre bilgisayar başında haber yazan, kimine göreyse elinde mikrofon insanlara soru yönelten kişidir. Yani toplumda herkesin sadece gördükleriyle oluşturduğu, bir kulaktan dolma gazetecilik mesleği algısı var. Biz bu eksikliğin farkına vararak sizler için gazetecilik mesleğini bütün yönleriyle tanıtmaya ve geleceğin gazetecilerine ışık tutmayı, yol göstermeyi hedefledik. 

Gazeteci basit tanımıyla haber yapan kişidir.  Biraz daha detaylı bir açıklama yapma yoluna gidersek; toplumda medyana gelen ve haber değeri taşıyan olaylara ulaşan ve bu ulaştığı bilgiler çerçevesinde haberini oluşturup, kitle iletişim araçları ( gazete, televizyon, radyo, dergi vs. ) aracılığıyla halka ulaştıran kişidir. 

Gazetecilerin; genellikle sabit bir çalışma mekânları yoktur. Günün her saatinde aktif olarak çalışabilirler. Genellikle olay yerinde, basın toplantılarında ya da rutin toplantıları takip etmeleri nedeniyle bağlı bulundukları kurum dışında çalışırlar. Kimi zaman da kendine ait bir büroda, masa başında bilgisayar ortamında çalışır. Muhabir olarak yaptıkları iş, haber toplamak ve bunları açık, kısa ve ilgi çekici bir biçimde gazete ve dergilere yazmadır. 

Gazetecilik mesleğinin temelini oluşturan dürtü merak ve öğrenme istediğidir.  Gazeteci küçük bir çocuk misali etrafına merakla bakmayı bilmeli, haber değeri taşıyan, toplumu ilgilendiren olayları anında yakalamalıdır. Bu çerçevede bir gazetecinin yanından ayırmayacağı süper 3'lü olarak da tabir edeceğimiz kalemi, not defteri ve fotoğraf makinesidir.

Gazetecilik mesleğinin son zamanlarda hızla yükselmesini sağlayan etmelerin başında doğru habere duyulan ihtiyaç bulunmaktadır. Bu noktada doğru haber ve bilginin üretilmesi, dağıtılması, insanların doğru bilgiye doğru zamanda, doğru araç ve gereçlerle ulaşmasında gazeteciler etkin rol oynuyor. Özellikle toplumsal yapıların, kurumların ve demokrasilerin sağlıklı biçimde işlemesinde iletişim ve haberin ne kadar hayati rol oynadığını değerlendirirsek gazetecilere bu noktada büyük görev düşüyor. 

Sıkça duyduğumuz cümlelerden biridir ”˜Bilgi çağında yaşıyoruz'. Peki bu cümle üzerinde gazetecilik mesleğinin geleceği üzerine düşünelim. Bilindiği üzere toplumlar çağlar boyu belli dönemleri geçirerek ilerledi ve her döneme o dönemi şekillendiren bir özellik damgasını vurdu. Bu çerçevede içinde yaşadığımız çağa damgasını vuran, çağımızı şekillendiren özellik ise bilgi oldu. Modern çağ insanı bilgi ekseninde yaşayarak bilgi eksenli meslekleri ön safhalara taşıdı. Gazetecilik mesleği de bilgi sunan, insanların öğrenmeye ihtiyacını gideren meslek olması nedeniyle çağın aranan meslekleri arasına girdi. 

Dünyadaki iletişim teknolojilerinin sürekli gelişmesi, kitle iletişim araçlarının çeşit ve sayı olarak çoğalması, ülkeleri ve kültürleri birbirlerine daha çok yaklaştırdı. Dünya üzerindeki iletişimin artması sonucu ortaya çıkan küreselleşme olgusu birlikte mesafeleri ortadan kaldırarak dünyayı adeta küresel bir köy haline getirdi. Mesafelerin ortadan kalkmasıyla birlikte insanlar farklı yerlerde olan olayları, durumları da öğrenmek istedi. Bu durum da küreselleşen dünyada iletişimi vazgeçilmez kıldı. Bu noktada gazetecilere büyük bir görev düştü. İnsanlar gazeteler sayesinde insanlar dünyanın herhangi bir yerindeki olaylardan haberdar olabiliyor, gelişmeleri ayrıntısıyla öğrenebiliyordu. 

Modern toplumda olan bilgi ve teknolojik gelişmeler ve medya sektöründeki mülkiyet yapısını da etkileyerek,  gazetecilik pratiklerini değiştirdi. Artık gazeteciler eski düzende yani geleneksel gazetecilikte olduğu gibi, sadece gazete için haber yazmak,  içerik üretme yerine, tüm kitle iletişim araçları (televizyon, gazete, internet ve radyo vs. )haber yazıyor, içerik üretiyordu.  Özellikle internet haberciliğini noktasında haber üretmek noktasında gazeteciler aranan meslek grupları içerisinde yer alıyordu. 

İnternet gazeteciliği haberlerin basılı yayın organları yani gazetelerin yerine sanal ortam üzerinde yayınlanmasıdır. Günümüzde basılı (kağıt halinde) yayın okuma sayısı gün geçtikçe azaldı ve basılı yayın organları yani gazetelerin yerini internet gazeteciliği aldı. İnternet gazeteciliğinin geleneksel gazeteye göre birçok üstünlükleri olması internet gazeteciliğine ilgiyi artırdı. İnternetin sosyal paylaşım ve hızlı erişimi sayesinde, internet üzerinden haber ve bilgi aktarımı hem hızlı hem az vakit ve maliyet alarak yapıldığı için internet gazeteciliği geleneksel gazeteciliği gölgesinde bıraktı. Böylece yeni bir gazetecilik dalı olan internet gazeteciliği çağımızın gazeteciliği olarak yer aldı. Artık insanlar online bir ortamda tek bir gazeteye bağlı kalmadan bütün gazeteleri okuyabiliyordu. İnternet gazeteciliği hem gazetecilere hem gazete sahiplerine büyük kolaylık sağladı.  Gazete sahipleri daha az maliyetle gazetelerini oluşturabiliyor böylece daha çok gazeteciye iş imkanı sağlıyordu. Gazete sahipleri matbaaya, kağıt ve basım ücretine ödediği parayı nitelikli haberler elde etmek adına gazetecilere sarf ediyordu. Gazeteciler açısından sağladığı kolaylık ise gazetecilere mekan dayatmasını ortadan kaldırmıştı. Artık gazeteciler istedikleri yerde haberlerini yazabilmekte ve online şekilde siteye atabiliyordu. Aynı zamanda basım sürecinin ortadan kalkmasıyla beraber gazetecilere haberlerini daha ayrıntılı ve nitelikli yapabilmelerini sağlıyordu.  İnternet gazeteciliğinde sayfa kısıtlaması bulunmaması özellikle köşe yazısı yazan ve köşe yazıları için gazetelerde yer bulamayan birçok gazeteciye iş olanağı doğurdu.  Aynı zaman gazeteciler kendi web sayfalarını yani internet gazetesini kurabilir ya da ortak bir projeye imza atarak internet gazeteciliği yapabiliyordu. Böylece gazeteciler kendi işlerinin patronu olarak gelir elde etme şansı elde ettiler. 

TOPLUMU AYDINLATAN MEŞALE: GAZETECİLER

Gazeteci elde ettiği bilgilerden haber oluşturan, inşa edendir. İnşa etmekten kasıt bir şey ortaya koyma, olayın farklı boyutunu insanlara göstermedir.  Birçok meslek vardı,  herhangi bir bilgiyi alır insanlara sunar, önemli olan bilgiyi sunma değil insanların bilgiden kendine bir pay çıkarması, insanlara yol göstermesidir.  Gazeteci bu yönüyle diğer meslek gruplarından ayrılır.  Bu yönüyle gazetecilerin toplumsal bir görevi bulunur. Bu görev insanlara ışık olma, yol göstermedir. Gazetecinin içinde yaşadığı toplumda bir meşale görevi görerek, toplumu aydınlatır. Gazeteci toplumun gözü, kulağı, dili olur. Gazeteci halkın duymadıklarını duyar, göremediklerini görür, söyleyemediklerini söyler. Ülkede veya toplumda yolunda gitmeyen şeyleri herkesten önce görüp, bunların düzeltilmesi adına, gördüklerini olduğu gibi aktarır.  Bu yönüyle gazetecinin toplumsal bir sorumluğu bulunur. Eğer bir toplumunun gazetecileri ne kadar doğru ve tarafsız haber yapıyorsa o toplumda ters giden şeyler ortaya çıkar, toplum olarak ilerler, gelişir. Eğer bir toplumun gazetecileri ne kadar yanlı haber yapar, güce hizmet ederse o toplum çökmeye, yok olmaya mahkûmdur. Bu toplumsal misyonu gereği gazeteci toplumda ayrıcalıklı bir konumda bulunur. 

Gazeteci yaptığı bir haberle dünyayı yerinden oynatabilecek güce sahiptir. Durum gerçekten de böyle değil midir? Bizler, toplumda yaşayan insanlar haberlere göre hayatlarımıza yön vermiyor muyuz? Haberler çerçevesinde davranışlarımızı, ne yiyip ne giyeceğimizi, nereye gideceğimizi kısacası tüm hayatımızı haberlere göre yönlendiriyoruz. Örneğin son zamanlarda gündeme damgasını vuran gezi parkı olaylarının turizme etkisinden örnek verelim; İstanbul Türkiye'nin en  çok turizm geliri olan yani turistler tarafından en çok ziyaret edilen şehridir. Gezi parkı olaylarını haberlerden öğrenen binlerce insan İstanbul'a gitmekten vazgeçmiş ve turizm bir anda durgunlaşmıştır. Böylece insanlar eylemlerine haberler yani haberlerin oluşturucu gazeteciler çerçevesinde yön vermişlerdir.

Bir gazeteci mesleği gereği okumaya, araştırmaya sürekli kendini yenilemeye yatkın olmalıdır. Çünkü milyonlarca insan onu örnek alır, onun görüşlerini benimser. Gazeteciler insanları belli fikirler çerçevesinde birleştirip,  belli olaylar karşısında nasıl düşünmesi gerektiğini empoze eder.

Bir nevi toplumun kanaat önderidir. İnsanlar o gazeteciye güvenir, her halükarda o gazeteci doğruyu söyler, ona yol gösterir. Okur için araştırır, okur. Okur  gazeteyi sırf o gazetecinin yazısını  okumak için alır.

Gazetecilik mesleğinde ilerleme diğer meslek gruplarına oranla daha kolaydır. Bir gazeteci muhabir veya sayfa tasarımı vs. her alanda işe başlarsa başlasın eğer işini mesleki kurallara uygun yapar;  kendini geliştirmek adına sürekli okuyup araştırırsa Türkiye'nin en iyi gazetecileri arasında girmemesi imkânsızdır. Bir anda Türk toplumunun fikir önderi olması kaçınılmazdır. Türkiye'ye yön veren, yazıları okunma rekorları kıran birçok gazeteci vardır ki  şu anki konumuna bu şekilde geldi.  Ee şimdi sıra neden sizde olmasın? 

Bir toplumun gelişmişlik düzeyini o toplumda gazetecilerin ne kadar iyi ve işini hakkıyla yaptığıyla ölçebiliriz. Gerçekten de durum böyle değil midir? Eğer bir ülkede gazeteciler söz sahibi olmuş, doğruları olduğu nesnel ve tarafsız bir şekilde insanlara sunabiliyorsa o toplumu gelişmiştir. Çünkü o toplumda yer alan gazeteciler halk adına düzeni sistemi denetler, yanlış giden durumları ortaya çıkarır. Bu yönüyle gazeteci toplumda bir kontrol mekanizması, emniyet sübabı olur.

Fotoğraf Alanı, Grafik dalı Bu Yıl Açıldı

Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Meslek Lisesine Grafik ve Fotoğraf bölümü açıldı. Bu alanın açılmasıyla ilimizde önemli bir eksikliğin daha giderileceğini düşünüyoruz. Tercih döneminde öğrencilerimiz için farklı bir alternatif olacağını düşündüğümüz bu bölüm geleceğin de meslekleri, arasında gösteriliyor.

Grafik ve Fotoğraf alanı, Grafik dalı, içinde bulunduğumuz yüzyılın en önemli mesleklerinden biri haline gelmiştir. Sanayi ve ticaretle uğraşan insanların ürün tanıtımlarına yönelik hazırladığı afişlerden, tanıtım broşürlerine; web sayfaları, dergi ve gazetelerden en küçük bir davetiyeye kadar hepsinin oluşturduğu imaj, grafikerler eliyle oluşmaktadır. Dolayısıyla nitelikli bir grafikere ait çalışmaları, bir kitap kapağında, müzik albümünde, alış veriş çantamızda, taşıdığımız pakette, yoldan geçerken gördüğümüz bir billboardda, giydiğimiz tişörtümüzün veya çorabımızın herhangi bir noktasında, okuduğumuz günlük gazetede”¦ velhasıl hayatın pek çok alanında görebilmek mümkündür.

Bu alan Kahramanmaraş'ta üretilen tekstil, çelik, gıda (Dondurma, biber, tarhana, fıstık, şıra vb) ürünlerin üretilmesi kadar, göze hitap edecek şekilde giydirilmesi (paketlenmesi, reklâm, tanıtım, ambalajlanma vb) açısından fevkalade önemlidir.

Bu anlamda Kahramanmaraş'ta önemli bir eksik olduğu gözlemlenmektedir. Bugün pek çok kurum ve kuruluşun en küçük davetiye, dergi gibi çalışmalarını bile Gaziantep, Adana ve Kayseri gibi yakın şehirlerde yaptırıyor olması bu durumun açık bir göstergesidir. Bu alanın açılması konusunda geç bile kalındığını söylemek yanlış sayılmaz.