Sınavlarda yanlışları azaltmanın yolları
Eksen Dershanesi Kahramanmaraş Şubesi Rehberlik Uzmanı İsmail Orçan, öğrencilerin, sınav kaygılarıyla ilgili bilgiler verdi.
Orçan özetle şunları söyledi:
“Birçok öğrenci deneme sınavlarından sonra; ”˜Olamaz böyle bir şey. Ben bunu
nasıl yanlış yaparım?', ”˜Tüh yaa nasıl da kaçırdım bu soruyu!',
”˜Sınavdan sonra bu soruların çoğunu rahatlıkla çözebiliyorum.' gibi
yakınmalarda bulunur. Sınavlarda soruları yanlış yapmanın birçok nedeni
vardır. Öncelikle yanlışın kaynağını belirlemek gerekir. Bunun için
sınav sonucunda size daha önceden öğretilen konularla ilgili yanlış
yaptığınız veya yapamadığınız soruları analiz etmelisiniz. Yaptığınız
bu değerlendirmeler sonucunda soruları yanlış yapmanız aşağıda
sıralayacağım nedenlerden kaynaklanabilir. Bu nedenlerin çözüm
yollarını ise şöyledir:
1-Konu hakimiyeti yetersizliğinden kaynaklanan yanlışlar:
Bu tarz yanlışta soruyu çözerken doğru çözeceğinize inanırsınız. Konuyla
ilgili bilgilerinizin yeterli olduğunu düşünürsünüz. Ancak sınavdan
sonra yanlış yaptığınızı anladığınızda "hay Allah konunun bu kısmı hiç
aklıma gelmemişti." Veya "Bu konudan böyle bir soru sorulacağını hiç
düşünmemiştim." Bu durumdaki konularla ilgili
sorunlarınızı gidermek için önce konuyu kısaca tekrar ediniz. Daha
sonra o konuyla ilgili bol miktarda soru çözünüz.
2-Soru çözme yavaşlığından kaynaklanan yanlış . Adaylar gereken düzeyde pratiklik
kazanamadıklarında zaman problemi yaşamaya başlar. Bu problemin
sonucunda sınavın sonlarına doğru soruları hızlı çözmeye çalışırlar. Bu
da ister istemez basit hatalardan dolayı yapılan yanlışların sayısını
artırır. Böyle bir problemi olan adayın pratik kazanması için
zorlandığı konulara ilişkin test çözmesi gerekir. Böylece o konularla
ilgili soru çözme hızı artacak ve sınavda tüm sorulara yetecek kadar
zaman kazanacaktır.
3-Sınav psikolojisinden kaynaklanan yanlışlar:
Sınava gereğinden fazla önem vermek yanlışların artmasına neden olur. Bu sorun
özellikle sınav sonucunda alınan puanın üniversiteyi kazanıp
kazanamamada bir ölçüt kabul edilmesinden kaynaklanır. Oysaki deneme
sınavları bir antrenman maçı niteliğindedir. Gerçek başarıyı bire bir
yansıtmaz. Deneme sınavları adayların yanlışlarını tespit etmesi ve
bunlara önlem alması içindir. Bu nedenle deneme sınavlarını öğrenme
sürecinin bir basamağı olarak görmek gerekir.
4-Sınav sırasındaki davranışlardan kaynaklanan yanlışlar:
Sınav salonunda bulunan diğer adaylarla ilgilenmek. Çevrede olup bitenleri
gözlemlemek. Diğer adayların soruları daha hızlı çözdüğünü, kendisinin
ise yavaş çözdüğünü düşünmek dikkat eksikliğine yol açar. Bu yüzden
yanlışların sayısı artar. Bu durumda sınavda sadece sorularla ve bu
soruları nasıl çözebileceğinizi düşünmeniz gerekir. Unutmayın sınav
sırasında siz sadece kendinizle yarışıyorsunuz. Diğer adaylarla
yarışmaya sınavdan sonra aldığınız puanla başlıyorsunuz. Bu nedenle
yarışa önce başlamak istiyorsanız sınavda sadece kendinizle yarışın ve
mümkün olduğunda çok soru çözmenin yollarını arayın. Soruları
okuduğunuzda sorularla ilgili olarak "zor, kolay, böyle de soru mu
olur?" gibi değerlendirmeler yapmak yerine kendinize "ben bu soruyu
nasıl çözebilirim?", "hangi çözüm yolunu kullanmalıyım?" gibi çözüme
odaklı sorular yöneltin.
5-Sürekli kıyaslama yapmaktan kaynaklanan yanlışlar
6-Fiziksel koşullardan meydana gelen yanlışlar
7-Fizyolojik yapıdan kaynaklanan yanlışlar
8-Psikolojik yapıdan kaynaklanan yanlışlar
Yorumlar