Orçan özetle şunları söyledi: “Birçok öğrenci deneme sınavlarından sonra; ”˜Olamaz böyle bir şey. Ben bunu nasıl yanlış yaparım?', ”˜Tüh yaa nasıl da kaçırdım bu soruyu!', ”˜Sınavdan sonra bu soruların çoğunu rahatlıkla çözebiliyorum.' gibi yakınmalarda bulunur. Sınavlarda soruları yanlış yapmanın birçok nedeni vardır. Öncelikle yanlışın kaynağını belirlemek gerekir. Bunun için sınav sonucunda size daha önceden öğretilen konularla ilgili yanlış yaptığınız veya yapamadığınız soruları analiz etmelisiniz. Yaptığınız bu değerlendirmeler sonucunda soruları yanlış yapmanız aşağıda sıralayacağım nedenlerden kaynaklanabilir. Bu nedenlerin çözüm yollarını ise şöyledir: 1-Konu hakimiyeti yetersizliğinden kaynaklanan yanlışlar: Bu tarz yanlışta soruyu çözerken doğru çözeceğinize inanırsınız. Konuyla ilgili bilgilerinizin yeterli olduğunu düşünürsünüz. Ancak sınavdan sonra yanlış yaptığınızı anladığınızda "hay Allah konunun bu kısmı hiç aklıma gelmemişti." Veya "Bu konudan böyle bir soru sorulacağını hiç düşünmemiştim." Bu durumdaki konularla ilgili sorunlarınızı gidermek için önce konuyu kısaca tekrar ediniz. Daha sonra o konuyla ilgili bol miktarda soru çözünüz. 2-Soru çözme yavaşlığından kaynaklanan yanlış . Adaylar gereken düzeyde pratiklik kazanamadıklarında zaman problemi yaşamaya başlar. Bu problemin sonucunda sınavın sonlarına doğru soruları hızlı çözmeye çalışırlar. Bu da ister istemez basit hatalardan dolayı yapılan yanlışların sayısını artırır. Böyle bir problemi olan adayın pratik kazanması için zorlandığı konulara ilişkin test çözmesi gerekir. Böylece o konularla ilgili soru çözme hızı artacak ve sınavda tüm sorulara yetecek kadar zaman kazanacaktır. 3-Sınav psikolojisinden kaynaklanan yanlışlar: Sınava gereğinden fazla önem vermek yanlışların artmasına neden olur. Bu sorun özellikle sınav sonucunda alınan puanın üniversiteyi kazanıp kazanamamada bir ölçüt kabul edilmesinden kaynaklanır. Oysaki deneme sınavları bir antrenman maçı niteliğindedir. Gerçek başarıyı bire bir yansıtmaz. Deneme sınavları adayların yanlışlarını tespit etmesi ve bunlara önlem alması içindir. Bu nedenle deneme sınavlarını öğrenme sürecinin bir basamağı olarak görmek gerekir. 4-Sınav sırasındaki davranışlardan kaynaklanan yanlışlar: Sınav salonunda bulunan diğer adaylarla ilgilenmek. Çevrede olup bitenleri gözlemlemek. Diğer adayların soruları daha hızlı çözdüğünü, kendisinin ise yavaş çözdüğünü düşünmek dikkat eksikliğine yol açar. Bu yüzden yanlışların sayısı artar. Bu durumda sınavda sadece sorularla ve bu soruları nasıl çözebileceğinizi düşünmeniz gerekir. Unutmayın sınav sırasında siz sadece kendinizle yarışıyorsunuz. Diğer adaylarla yarışmaya sınavdan sonra aldığınız puanla başlıyorsunuz. Bu nedenle yarışa önce başlamak istiyorsanız sınavda sadece kendinizle yarışın ve mümkün olduğunda çok soru çözmenin yollarını arayın. Soruları okuduğunuzda sorularla ilgili olarak "zor, kolay, böyle de soru mu olur?" gibi değerlendirmeler yapmak yerine kendinize "ben bu soruyu nasıl çözebilirim?", "hangi çözüm yolunu kullanmalıyım?" gibi çözüme odaklı sorular yöneltin. 5-Sürekli kıyaslama yapmaktan kaynaklanan yanlışlar 6-Fiziksel koşullardan meydana gelen yanlışlar 7-Fizyolojik yapıdan kaynaklanan yanlışlar 8-Psikolojik yapıdan kaynaklanan yanlışlar