Kahramanmaraş Tüketici Sorunları İl Hakem Heyetine başvuran Habibe Yaşar, özel bir bankadan konut kredisi kullandığını ancak kendisinden tahsil edilen 11 ayrı kesintinin haksız olduğunu öne sürerek şikayetçi oldu. Bunun üzerine toplanan Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti önce ilgili bankadan savunma talep etti. Banka gönderdiği savunmada, tüketicinin sözleşmede serbest iradesi ile herhangi bir ihtirazı kayıt olmaksızın kabul ettiğini belirtti. -Bankadan ''ahde vefalı'' savunma- Savunmasına devam eden banka, müşterisinin her türlü masraf, vergi ve benzeri diğer mali yükümlülükleri de kabul ettiğine dikkati çekerek, sözleşmeye aykırı hareket edilmesinden dolayı ''ahde vefa'' ilkesi nedeniyle bankanın da zarar gördüğünü bildirdi. Banka, heyetten tüketicinin şikayetinin reddine karar vermesini talep etti. Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti, bankanın Habibe Yaşar'dan tahsil ettiği 11 ayrı kalemden oluşan yasal faiz dahil 3 bin 753 liranın iadesine karar verdi. Bankanın tüketiciden tahsil ettiği kalemler ise şunlar: Kredi tespit ücreti, ekspertiz ücreti, komisyon tutarı, ipotek inceleme ve tesis ücreti, ferdi kaza prim tahsilatı, yüzde 2 yapılandırma ücreti ve masraftan tahsil edilen vergi. Bu arada bankanın 3 ayrı kalem için de isim yerine kod kullandığı belirtildi. Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti Başkanı Nesih Tanrıverdi, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ilk kez aynı anda 11 ayrı kesinti ücretinin iadesine karar verdiklerini ve bunun da Türkiye'de ilk olduğunu söyledi. Bankanın yapacağı kesintilerle ilgili mutlak suretle müşterisi ile müzakere etmesi gerektiğinin belirten Tanrıverdi, şöyle konuştu: ''Bu dosyadaki önemli kalemlerden biri 'yeniden yapılandırma' adı altında tüketicimizden 885 lira kesinti yapıldığını gördük. Kredi alan tüketiciler faizdeki indirimlerden faydalanmak istediklerinde bankalar tüketiciye yeni bir teklifte bulunuyor. Yüzde 2 komisyon kesiliyor. Ancak eğer tüketici banka ile ilişkisini keserse bankanın bunu alma hakkı var. Burada kredinin kapatılmasından söz edilmediği için alınan bu ücretin yasaya uygun görülmediğini düşünüyoruz. Bunun dışında kredi tespit ücreti, ekspertiz ücreti, komisyon tutarı, ipotek inceleme tesis ücreti, dosya masrafı ve hayat sigortası şeklinde yeni kalemler tespit edildi. Bunun yanında herhangi bir isim belirtilmeyen ancak bunun yerine banka tarafından 'kod' kullanılan 3 ayrı kesintinin de iadesine karar verdik. Çünkü bunlarda sözleşme esnasında tüketici ile müzakere edilmediği için haksız olduğunu düşünerek iadesine karar verdik.'' Tanrıverdi, bankaların sözleşme esnasında bazı masrafları varsa bunu tüketici ile tartışarak tahsil edebileceğini ancak bu olayda sözleşme düzenlenme esnasında bu tartışılmadığı için haksız şart niteliğinde olduğu için tüketici için bağlayıcı olmadığına dikkati çekti. Eşi Habibe Yaşar adına vekaleten Tüketici Sorunları İl Hakem Heyetine başvuran Erçin Yaşar ise konut kredisi kullanırken kendilerinden bu tür kesintilerden bahsedilmediğini öne sürerek, ''Krediyi incelediğimizde farklı kalemlerde kesinti yapıldığını fark ettik. Bunun üzerine de yasal yollardan hakkımız aramaya karar verdik. Zaten basından bu tür davaların açıldığını biliyorduk. Haksızlığa uğradığını düşünen tüketicilerin aynı yolu denemelerini istiyoruz'' diye konuştu.