Turistler, fahiş fiyat ve ayıplı ürün alımından 'tatil sürem kısıtlı' diye şikayet etmeye yanaşmıyor.

Turizmcilerin yaptırdığı müşteri memnuniyeti anketlerinde turistlerin yüzde 90'nın ayıplı ve fahiş fiyattan aldıkları ürün konusunda şikayet etmekten çekindikleri ortaya çıktı. Turistlerin şikayet etmemede en önemli 2 etkenin ortalama 10 gün tatil süresince tatil keyiflerinin bozulmaması ile şikayette bulunacak merciye ulaşma sıkıntısı olduğu belirtiliyor.

Antalya Side Esnaf Birliği Derneği(SEBD) Başkanı Mehmet Ergen, ülkede başta Side turizm destinasyonu olmak üzere turizm yörelerinin en önemli sorunun yeterli sayıda şikayet mercinin olmaması olduğunu söyledi.
Turizmde marka olmuş bütün ülkelerden birinci önceliğinin müşteri memnuniyetine bağlı 'turist şikayetleri' olduğunun altını çizen Ergen, 2 bin turist üzerinde yaptırdıkları turist anketinde turistlerin ayıplı ürün alımında ortaya çıkan sorunları şikayet etmeye yüzde 90'nın yanaşmadığını tespit ettiklerini kaydetti.

Bunda en önemli etkenin turistlerin şikayetlerini nereye yapacağı hakkında yeterli bilgiye sahip olmaması ve tatil içinde keyiflerinin bürokratik işlemlerle bozulmaması olduğuna işaret eden Ergen, her yıl 12 milyon turistin tatil yaptığı Antalya ve 220 bin yatak kapasitesiyle Manavgat bazında yeterli sayıda turist şikayetlerinin anında kayıt altına alınabileceği ofislerin olmamasının üzüntü verici olduğunu ifade etti.

Dünyada turizmde söz sahibi olan İspanya, İtalya, Portekiz, Fransa ve İngiltere gibi ülkelerde müşteri şikayetlerin için çok sayıda ofislerin olduğunu vurgulayan Ergen, "Bir Rus, bir Alman, bir İngiliz ve bir Fransız ayıplı bir ürün alımı yada başka bir konuda şikayetini kendi dilinde yapabilmeli. Şikayetler dijital ortamda yapılmalı ki turist şikayetini yaptığı andan itibaren şikayeti başta Kültür ve Turizm Bakanlığı, ilgili bakanlıklar, ilgili belediyeler, oda, adliye ve kolluk kuvvetleri görebilmeli. Turist buraya tatile geliyor, böyle bir sistem olmayınca tatil keyfimi bozmayayım diye şikayete yanaşmıyor. Turist ülkesine dönünce de bu sefer ayıplı ürün alımı sorunu veya kötü bir davranışı sosyal medya üzerinden yapıyor. Günümüzde internet üzerinden yapılan yapılan olumsuz bir durum binlerce turisti etkileyebiliyor. Özellikle Antalya ve turistik ilçelerde turistlerin şikayetlerini İngilizce, Rusça, Almanca, Felemenkçe, Çince, Fransızca ve Güney Kore'ce yapabileceği ofisler kurulmalı. Dünyada Paris ve Londra'dan sonra en fazla turist çeken Singapur'da bile bu sistem var. Bizde de olmak zorunda. Bu sistemi oluştursak turist niye şikayette bulunmasın. Şikayet mekanizmasının önünü açmazsak faturasının ağır öderiz. Şikayet mekanizmasının açılması turizm sektöründeki çürük elmaları tasfiye olmasını sağlayacaktır. " diye konuştu.

Turizmde markalaşmanın yolunun esnaf- turist güveniyle mümkün olduğunu belirten Ergen, SEBD ve Side Kuyumcular Derneği olarak Side'de esnafla yaptıkları eğitim neticesinde bu güveni oluşturduklarını söyledi. Side'de kuyumculardan ziynet, takı ve değerli taş alan turistlere bir sorun olması halinde uluslararası geçerliliği olan 'müşteri güven kartı' verdiklerini belirten Ergen, turist ülkesine döndüğünde bile aldığı üründe bir sorun olması halinde çözüme kavuşturduklarını kaydetti.

Ergen, yaptırdıkları düzenli anketlerde turist şikayetlerin başında fahiş fiyattan ürün satma, etiketsiz ürün satma, çığırtkanlık, zorla mal satma, azarlama ve laf atma olduğunu ifade etti.