İSOBİL SMS’in Ceo’su Girişimci ve Yazılım Uzmanı Mehmet Altındağlı, ilk kısa mesajın, yani ’SMS’in, 25. yıl dönümü kutladı. Altındağlı, çeyrek asırı geride bırakan SMS’in sınırlı sayıda kullanıcısı kaldığını açıkladı.

Yaklaşık 10 yıl önce milyonlarca insan tarafından aktif olarak kullanılan Short Message Service (SMS), çeyrek asırı geride bıraktı. SMS’in 25. yıl dönümünde İSOBİL SMS’de kutlama yapan Mehmet Altındağlı, son zamanlarda gelişen teknoloji ile SMS kullanımın sınırlı bir alanda kaldığını açıkladı. SMS’in geçmişi hakkında konuşan Altındağlı, ’’Short Message Service yani kısa mesaj hizmeti kelimelerinin birleşiminden oluşan SMS kelimesinin ilk ortaya çıkışı bundan yaklaşık çeyrek asır öncesine dayanıyor. Cep telefonlarının ilk ortaya çıktığı zamanlar olarak bilinen 90’lı yılların başlarında telefonların bir ekrana sahip olması kullanıcılar için çok büyük bir yenilikti. Değil kısa mesaj kullanmak kişilerin aradığı numarayı görüntülemesi bile mümkün olmuyordu. İşte böyle bir dönemde geliştirilmiş olan ekranlı bir telefona bir bilgisayar üzerinden tarihin ilk kısa mesajı atıldı. Hepimizin çok yakından bildiği bir firma tarafından öncülük edilen bu tarihi olayda bir Türk Operatör firmasının imzası bulunuyordu. Bu başarılı girişimden kısa bir süre sonra bir telefondan başka bir telefona mesaj gönderecek şekilde teknolojik gelişmeler de birbirini takip etti. 1992 yılında Türk Operatör firması tarafından bir telefona gönderilen ve telefonun ekranı sayesinde okunabilen mesaj ise bir “Mutlu Noeller!” (Merry Christmas) mesajıydı.” dedi.

Neden 160 karakter sınırı koyuldu?

Altındağlı SMS’in geçmişi hakkında sözlerini şöyle sürdürdü:

’’Kısa mesaj teknolojisinin gerçekleşmesi sadece 1992 yılındaki ilk sms kullanımı ile sınırlandırılacak kadar küçük bir gelişme değildi. O dönem için çok büyük bir yenilik sayılan bu özellik için toplamda 8 senelik bir çalışma gerekmişti. 2017 yılından bakıldığında çok basit bir sisteme sahip olduğu düşünülse de SMS için ilk çalışmaların 1984 yılına kadar dayandığı biliniyor. Fransız ve Alman mucitler olan sırasıyla Bernhard Gillebaert ve Friedhelm Hillebrand tarafından çalışmaları başlatılan bu teknoloji altyapı geliştirmelerinin çok uzun sürmesi sebebiyle 8 yılın sonunda 1992’deki ilk mesajla son bulmuş. Kısa mesajların ilk ortaya çıktığı zamanlarda olduğu gibi günümüzde de pek çok operatör tarafından akıllı telefonlarda fark edilmese de kabul edilen sınır 160 karakter olarak belirlenmişti. Burada kısa mesaj teknolojisini geliştirmiş olan Ghillebaert ve Hillebrand’ın etkisi ve düşünceleri önemli bir yer kaplıyordu. Zamanın haberleşme noktasındaki en gelişmiş sistemleri olan kartpostal ve teleteks gibi araçlardan fikir alarak kısa mesajları geliştirmiş olan mucitler bu mesajlarda anlatılmak istenenin en kolay şekilde anlatılmasının 160 karakter sınırıyla mümkün olacağını düşünüyordu. 1980’li yılların sonunda ortaya atılan fikir bugün hala pek çok sosyal medya aracının çok daha etkili bir kitle iletişim aracı olması için kullandığı stratejilerle paralellik gösteriyor.’’

1 SMS 2 kontörden akıllı telefon uygulamalarına

Öte yandan, kısa mesaj teknolojisi 90’lı yılların başında itibaren üreticiler tarafından da mutlaka telefonlara eklenmesi gereken bir teknoloji olarak görüldüğünü ifade eden Altındağlı, ’’Hemen hemen yeni geliştirilmiş olan cihazların tümüne SMS eklendi. 2000’li yıllara doğru iyiden iyiye artış göstermiş olan telefon kullanımı sonrasında SMS teknolojisinin kullanılması da yaygınlaştı. Bu dönemde çocukluk dönemini geçirmiş olan pek çok kişinin yakından şahit olduğu gibi bir zamanlar Türkiye’de de kontörlü kartlar üzerinden telefon kullanımları ücretlendiriliyordu. Kısa mesaj için belirlenmiş olan standart tarife ise operatörler tarafından 1 SMS 2 kontör şeklinde eşitlenmişti. O dönemlerde bugünkü akıllı telefon uygulamalarına gelene büyük bir değişim yaşanırken kısa mesaj kullanımının değeri de zamanla azaldı. Ancak yine de Almanya’da 96 yılında 100 milyon SMS atılırken 2012’de bu rakamın 59 milyara ulaşmış olması kısa mesajın gelişimindeki en önemli verilerden biri olarak dikkat çekiyor.’’ diye konuştu.

Kurumsal SMS’in hala hayatımızda olduğunu belirten Mehmet Altındağlı, bireysel anlamda SMS mesajları yeni çağa ayak uydurmamış ve sosyal medya, Whatsapp veya Facebook Messenger’a yerini bırakmış olsada, kurumsal olarak şirketler, belediyeler ve dernekler iletişim kurmak için toplu SMS göndermeye devam ediyor.