Öğrencilerimiz ilk imtihana, Allah nasip ederse, bu Pazar, yani, 11 Nisan günü gireceklerdir. İmtihanın tüm öğrencilerimiz için hayırlı ve başarılı neticelenmesini Yüce Rabbim(cc)'den niyaz ediyorum. Bu ilk imtihanın adı, Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) olup bundan sonraki ve 5 (beş) ayrı oturumda yapılacak imtihanın adı da LYS, Lisans Yerleştirme Sınavı'dır. Bu imtihan da Haziran ayı içerisinde yapılacak olup bu imtihana gireceklere de şimdiden hayırlı ve başarılı neticeler diliyorum. İnşallah iyi olur. Bu imtihan vesilesiyle gençlerimizle “imtihan hakkında” biraz hasbıhal etmek istedim. İmtihan nedir? İmtihan, bir belirleme, bir tespit vasıtasıdır. Örnek vermek gerekirse, dışarıda 10 kişinin beklediği bir yerde, içeride ancak 5 kişilik bir oturma yeri varsa, bu beş kişinin kim olacağını tespit etmeye yönelik bir belirleme, bir tespit aracıdır. Bu yönüyle imtihan bir hedef değil, bir araçtır. Bu aracın konma nedeni de, mecburiyettir. Odada on kişilik yer olsaydı imtihana da gerek kalmazdı. İmtihan bir mecburiyetten dolayı bulunmuş bir çözümdür. Örnekte verilen odaya girecekleri belirlemek için en adil belirleme vasıtası olarak düşünüldüğü için bir çözümdür. Bir çözümdür, ancak nihai ve son çözüm de değildir. Ara bir çözümdür. Başka çözüm bulunmadığı için getirilmiş “ara bir çözümdür”. Diyelim ki, gelişmiş Ülkelerde olduğu gibi her isteyene üniversite projesi gerçekleştirildiğinde, Ülkemizde de imtihana gerek kalmayacaktır. Bunların yanında bir husus da, imtihandaki başarı ya da başarısızlık “yalnız öğrencinin değil herkesindir.” Herkes dediğimde de, başta Öğrencinin Anne-Babası'ndan kendisi'ne, Cumhurbaşkanı'ndan Başbakanı'na, Milli Eğitim Bakanı'ndan Milli Eğitim Müdürü'ne, Okul Müdürü'nden Öğretmen'ine, Kaymakamı'ndan Mahalle Muhtarı'na kadar en geniş yelpazede herkesindir. Bir başka husus da imtihanı yalnızca iyi hazırlananlar değil, “hem iyi hazırlananlar ve hem de kısmeti olanlar kazanır.” Son bir husus olarak heyecan konusuna değinmek istiyorum. Heyecan “faydalı ve zararlı heyecan” diye ikiye ayrılır. Faydalı heyecan imtihandan çok çok önce olan heyecandır. Çünkü, heyecan insanı çalışmaya sevkeder. Bu faydalıdır. İmtihandan birkaç önce ve imtihan sırasındaki heyecan ise insanı başarısız eder ki bu da zararlıdır. Öyleyse, imtihana üç gün kaldığı için bundan sonraki heyecan elbette gereksiz ve zararlıdır. Öyleyse, imtihan dediğimizde ne aklımıza gelecek? İşte yukarıda yazdığım beş husus akla gelecek. 1- İmtihan bir tespit vasıtasıdır. 2- İmtihan bir mecburiyettir. 3- İmtihan ara bir çözümdür. 4- İmtihandaki başarı ya da başarısızlık herkesindir. 5- Her şey bir kısmettir. 6- İmtihandan çok çok önceki heyecan faydalı, imtihandan hemen önceki ve imtihan sırasındaki heyecan ise zararlıdır. Öyleyse, öğrenci kardeşlerime tavsiye ederim ki, imtihanı, yukarıdaki altı noktayı göz önüne alarak, ne stres, ne kaygı ve ne de paniğe sebebiyet vermeden gerçekçi olarak değerlendirsinler. Bunları akıllarına iyice yerleştirsinler. Artık, heyecanlarını bir tarafa bıraksınlar ve imtihana öylece girsinler. Tekrar, üniversite sınavına gerecek tüm gençlerimize hayırlı başarılar diliyorum.