Hazırgiyim ihracatının yüzde 75’ini AB ülkelerine yaptıklarını söyleyen İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Hikmet Tanrıverdi, geçen yılın ilk 6 ayına göre ortaya çıkan 1,2 milyar dolarlık gelir kaybının neredeyse tamamının Avrupa’dan kaynaklandığını söyledi.

İhracatta gelir kaybının büyük bölümünün pariteden kaynaklandığını vurgulayan İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, Ocak-Haziran döneminde negatif yönde yüzde 18,5’lik parite etkisi olduğuna dikkat çekti. Tanrıverdi, parite etkisinden arındırıldığında hazırgiyim ihracatındaki düşüşün yüzde 1,8’de kaldığını söyledi. İlk 6 ayda hazırgiyim ihracatının adet bazında 85 milyon azalmasına rağmen tonaj olarak arttığını bildiren Tanrıverdi, "Geçen yılın ilk yarısında 3 milyar 650 milyon adet ürün ihraç etmiştik. Sayı bu yılın aynı döneminde 3 milyar 565 milyona geriledi. Adet olarak bakıldığında daha çok takım elbise, pantolon, gömlek ve bayan elbisesi ihraç ettik. Sadece tişört, kazak ve çorapta adet bazında bir gerileme var. Tonaj hesabında ise geçen yıla göre yüzde 2,6 daha fazla ürün ihraç ettiğimiz ortaya çıkıyor." dedi.

"GELİR KAYBININ NEREDEYSE TAMAMI AB’DEN KAYNAKLANIYOR"

Hazırgiyim ihracatının yüzde 75’ini AB ülkelerine yaptıklarını kaydeden Tanrıverdi, geçen yılın ilk 6 ayına göre ortaya çıkan 1,2 milyar dolarlık gelir kaybının neredeyse tamamının Avrupa’dan kaynaklandığının altını çizdi. Tanrıverdi, şunları söyledi:

"Listenin ilk 10’unda yer alan AB ülkelerine geçen yıl Ocak-Haziran döneminde 6,4 milyar dolarlık hazırgiyim ürünü satmıştık. Bu yılın aynı döneminde rakam 5,3 milyar dolarda kaldı. İlk 10’daki ülkelerden sadece Romanya’ya ihracatımız artarken, Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa, Hollanda, İtalya, Polonya, Danimarka ve Belçika’da düşüş var. Gelir kaybımız, Almanya’da yüzde 23,6, Fransa’da yüzde 28,2, İngiltere’de yüzde 12,8 oldu. Kan kaybettiğimiz ülkelerden biri de Rusya. Hazırgiyim sektörümüzün en önemli pazarlarından Rusya’ya ilk 6 ayda ihracatımız, Ukrayna krizi ve Ruble’nin değer kaybı nedeniyle yüzde 43,3 azaldı."

"İHRACAT İRAN’A YÜZDE 124, LİTVANYA’YA YÜZDE 900 ARTTI"

Tanrıverdi, Avrupa ve Rusya’daki olumsuz tabloyla bozulan morallerin Ortadoğu, Kuzey Afrika, Ukrayna ve Litvanya pazarlarındaki canlanmayla biraz olsun yerine geldiğini söyledi. "Litvanya’ya ihracatımızda yüzde 900 gibi rekor bir artış var." diyen Tanrıverdi, sözlerini şöyle sürdürdü:

"İç karışıklıklara rağmen Irak’a ihracatımız yüzde 17 artışla 400 milyon dolara yaklaştı. Rusya ile büyük bir kriz yaşayan Ukrayna’ya ihracatımızda yüzde 25 artış kaydettik. Komşumuz İran’da büyük bir sıçrama yapıyoruz. İran’a ihracatımız yüzde 124 arttı. Bu ülkelerin yanı sıra Mısır, İsrail, Libya, Cezayir ve ABD pazarlarında iyi performans gösterdik. Durgunluğun atlatılmasıyla son çeyrekten itibaren sektörün AB ülkelerinde yeniden atağa kalkacağına inanıyorum."


SAYILARLA HAZIRGİYİM İHRACATI

2014 (ilk 6 ay) 2015 (ilk 6 ay)
(milyon ad.) (milyon ad.)
Tişört 504 456
Kazak ve sweet shirt 65 60
Çorap 747 702
Erkek takım elbise 1,8 2,1
Bluz 107 119
Erkek dokuma gömlek 38 39
Erkek dokuma pantolon 50 57
Bayan elbise 68 74
Toplam 3.650 3.565

HAZIRGİYİM İHRACATININ EN ÇOK KAN KAYBETTİĞİ ÜLKELER

2014 (bin $) 2015 (bin $) Değişim (%)
(İlk 6 ay) (ilk 6 ay)
Almanya 2.038 1.588 - 23,6
İngiltere 1.190,8 1.038,4 - 12,8
İspanya 800,8 725,1 - 9,4
Fransa 597 428,7 - 28,2
Hollanda 506 397 - 21,5
İtalya 379,4 308,9 - 18,6
Polonya 218,1 209,7 - 3,9
Danimarka 272,5 194,9 -28,5
Belçika 221,6 164,6 -25,7
10-Rusya 190,2 107,8 - 43,3

HAZIRGİYİM İHRACATININ EN ÇOK ARTTIĞI ÜLKELER
2014 (bin $) 2015 (bin $) Değişim (%)
(ilk 6 ay) (ilk 6 ay)
Irak 321,9 376,8 17
Romanya 190,5 221,8 16,4
ABD 208 215,9 3,8
İsrail 122,4 136,6 11,6
Ukrayna 104,1 130,2 25
Cezayir 84,6 102,1 20,7
Libya 85 100,9 18,7
Mısır 67,5 73 8
Litvanya 7,2 72,4 900
İran 25,3 56,8 124