Gaziantep Ticaret Odası (GTO) Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık, Türkiye’nin ihracatını artırması için geçmişte farklı yollar denediğini ve hedefe ulaştığını belirtip, “Yeni hikâyeleri yazmak için komşulara odaklanmak, bu ülkelerin pazarını analiz etmek gerekecek.” dedi.

GTO Yönetim Kurulu Başkanı Bartık, yaptığı açıklamada, Türkiye’nin 2015 yılının başından itibaren ihracatta düşüşe geçtiğini söyledi. İş dünyasının dünyada yaşanan olumsuzluklar, paritedeki dalgalanma ve petrol fiyatlarının düşmesi gibi nedenlerden dolayı ihracatta bu yıl öngörülen düzeye yaklaşamadığını hatırlatan Bartık, şöyle devam etti: “En fazla ihracat yapan ilk 10 il arasında ihracatı en az düşen il olan Gaziantep’ten, 2015 Ocak- Temmuz döneminde 3 milyar 548 milyon 694 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Gaziantep’in ihracatında en önemli pazar olan Ortadoğu ülkelerinin siyasi belirsizlik ve adeta kan gölü içerisinde bulunması, geçen yıla göre daha az dış satım yapılmasına neden oldu.”

Bartık, AB ülkelerindeki ekonomik daralma, önemli petrol üreticilerinden ve ekonomisi büyük ölçüde petrol üretimine dayalı olan Rusya’nın sıkıntılı günler geçirmesinin de ihracatı olumsuz etkilediğini ifade etti. Rusya ve Ukrayna arasındaki kriz, ABD’nin Rusya’ya ambargosu gibi nedenlerin de bu yansımanın “tuzu biberi” olduğunu vurgulayan Bartık, “7 Haziran’da yapılan genel seçimin, önümüzdeki aylarda yenilenecek olması bırakın 2015’i, 2016’nın ilk çeyreğine kadar olumlu beklentiden uzaklaşmamıza neden oluyor. Bu da dış kaynaklı sorunların çözüme kavuşmasının ötelenmesine ve iyice zorlaşan Türkiye’nin 2023 ihracat rakamlarına ulaşması amacıyla yeni bir yol haritası çizilmesini kaçınılmaz hale getirmektedir” diye konuştu,

“ÖNCELİK KOMŞULAR”

Bartık, “Türkiye’nin ihracatını artırması için geçmişte farklı yollar denenmiş, bazılarında hedefe ulaşılmıştı. Şimdi yeni hikâyeleri yazmak için komşulara odaklanmak, bu ülkelerin pazarını analiz etmek gerekecek” ifadelerini kullandı. 'Bazı ülkelerle sıkıntılı günler geçirsek de ticaret için bu sıkıntının aşılacağı kesindir' diyen Bartık, iç savaşın yaşandığı Suriye’ye 7 ayda 227 milyon 707 bin dolarlık ihracat yapıldığını anımsatarak, bu rakamın geçen yıl 182 milyon 883 bin dolar olduğuna işaret etti. Ülkede yaşanan savaşın ne zaman biteceğini şimdiden kestirmenin zor olduğunu vurgulayan Bartık, Suriye’nin Türkiye’ye yakınlığı nedeniyle ihracatta ilk sırada yer alan ülkelerden bir olacağını kaydetti. Ekonomik darboğazın içinde olan Yunanistan’a 7 ayda 12 milyon 250 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildiğini anlatan Bartık, iyi bir tanıtım ve çalışmayla bu ülkeye başta gıda ve diğer tüketim grubu ürünleri olmak üzere ihracatı artırmanın mümkün olduğunu belirtti.

“İRAN YÜKSELİŞTE”

Bartık, İran’ın son ayların en çok konuşulan ve dünyanın odaklandığı bir ülke olduğunu, P5+1 ülkeleriyle gerçekleşen müzakerelerin olumlu sonuçlanmasıyla ülkenin “önemli bir marka” haline geldiğine dikkati çekti. Bartık, şöyle devam etti: “Farklı coğrafyalarda bulunan ülkeler İran pazarını enine-boyuna araştırmaya, ticari heyetler yollamaya başladı. Yüzyıllardır birlikte yaşadığımız, din birlikteliğimiz olan bu ülke Türkiye’nin de hedefinde yer alıyor. Her alanda yatırıma hazırlanan İran, ihracatçılar için de önemli pazar haline geldi. Doğalgaz ve petrol ithal ettiğimiz İran, Türkiye için ikinci Irak olabilecek potansiyele sahip. 2014 ocak-temmuz aylarında 85 milyon 344 bin dolar olan ihracatımız bu yılın aynı döneminde 144 milyon 356 bin dolara yükseldi. Yüzde 69’luk artış, İran’ın önemini gösteriyor. Türkiye’nin yanı sıra, Gaziantep’in ihracatında da Irak’ın payı çok büyük. İhracatta geçen yıla kadar neredeyse her ay artışın olduğu Irak, Türkiye’nin en önemli pazarlarından birisi halinde gelmişti. Her sektörün pazar bulduğu Irak’a geçen yılın ilk 7 ayında 1 milyar 214 milyon 814 bin dolar olan ihracat, 2015’in aynı döneminde 1 milyar 42 milyon 288 bin dolar düzeyinde kaldı. Yüzde 14.2’lik düşüşe rağmen Irak pazarının, yine de uzun yıllar Türkiye’nin ve özellikle Gaziantep’in öncelikli pazarı olmayı sürdüreceğinden şüphe yok.”