Ankara Su Kanalizasyon İdaresi'nin (ASKİ) iddiasına göre, bazı elektronik kartlı sayaçlar hatalı ve kullanılan miktarın yaklaşık üçte birini aboneye yansıtıyor. Kurum, buna dayanarak birçok aboneye geçmiş yıllara dönük borç çıkardı. Keçiören'de yalnız yaşayan 81 yaşındaki Ayşe Kara, hatalı elektronik sayaçlarının kurbanlarından sadece biri. Kara, ASKİ'nin hatalı sayaçları yüzünden gönderdiği bin 374 TL'lik borç karşısında ne yapacağını şaşırdı. 2008 yılından beri kartlı sayaç kullanan Kara, her ay kartına düzenli su yüklettiğini belirtiyor. Kartlı sayaçlardan bazılarının hatalı olduğunu sonradan fark ettiklerini dile getiren ASKİ yetkileri ise abonelere çıkarılan borcun sebebini “Hatalı sayaçları Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nda incelettik. 1 metreküp su yüklenmesine rağmen 3.7 metreküp su kullanılmasına izin veren bu elektronik sayaçları değiştiriyoruz.” sözleriyle açıklıyor.

Ayşe Kara, Kuşcağız Mahallesi'nde yalnız yaşıyor. Eşini 30 yıl önce belediye otobüsü kazasında kaybeden Kara, bazen kendi evinde kalıyor bazen de çocuklarına misafir oluyor. Kara, bugünlerde ASKİ'nin gönderdiği bin 374 TL'lik borç nedeniyle üzgün. Ayşe Kara'nın oğlu itiraz için Tüketici Hakem Heyeti'ne gitmiş, ‘önce ödeme yap, sonra makbuzlarla birlikte heyete tekrar başvur' cevabını almış. Şimdi çaresizce beklediğini söyleyen Ayşe Kara, “Ben tek başıma yaşıyorum, ne kadar su kullanabilirim ki? Her ay düzenli olarak 10 lira, 15 lira, 20 lira neyse alıyorum. Üst katta oturan kızım her ay kendine su alınca bana da alıyor. Kartta kredi bitti mi su kesiliyor zaten. Bu yaşıma geldim, ilk kez böyle bir şeyle karşılaştım. Oğlumda, kızımda kalıyorum bazen. Evde olsam da az su tüketiyorum. Oğlum ASKİ'ye gitti durumu sormak için. ‘2008'den bu yana bu kadar az su kullanmış olamaz' demişler. Belli bir kotaları var herhalde o kotayı doldurmadığımız için ceza kesildi. Bula bula beni mi buldular? Ne yapayım ancak bu kadar kullanabiliyorum.” diye konuşuyor.

ASKİ Genel Müdürlüğü Abone İşleri Daire Başkanlığı'ndan Ayşe Kara'ya verilen tebligatta söz konusu tarihler arasında tüketilmesi gereken su miktarının 449, 652 metreküp olduğu belirtildi. Abonenin söz konusu tarihler arasında 164,40 metreküplük kredi yüklediği vurgulanan tebligatta, aradaki 285,252 metreküplük farkın tahakkuk edilmesi gerektiği kaydedildi.

ASKİ yetkilileri, kartlı elektronik sayaçların bazılarının hatalı olduğunu sonradan fark ettiklerini açıkladı. Bu sayaçları Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nda incelettiklerini söyleyen yetkililer, şunları kaydediyor: “Hatalı sayaçların 1 metreküp su yüklenmesine rağmen 3.7 metreküp su kullanımına izin verdiği tespit edildi. Sayı veremeyiz ancak hatalı durumdaki çok sayıda sayacı değiştiriyoruz. Hangi sayaçların arızalı olduğunu belirlemiştik. Gidip sayaçları söktük. Bu abonelerin su tüketimlerini bakanlık inceliyor. Bazıları bir ay yükledikleri suyu 5 ay kullanmışlar. Böyle durumdaki abonelerin geriye dönük borçlarını bakanlık hesaplayıp talep ediyoruz. Sularını kesmiyoruz, sadece borçlarını ödemelerini istiyoruz. Kredi kartına taksit yapıyoruz”

Abonelerin bu borca itiraz edebileceklerini vurgulayan yetkililer, “Az kullandıkları için ceza kestiğimiz bilgisi doğru değil. Bir abonemiz kademe uygulaması zamanında aylık 50 TL yüklüyormuş. Kademe farkı kalktıktan sonra üç ayda 50 TL yüklemeye başlamış. Bunu gelip bize söylememiş.” diyor.