CHP Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu, Elektrik Piyasası Kanunu ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkındaki kanun teklifini Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na sundu. Kanun teklifi ile, Elektrik Piyasası Kanunu'nda yer almadığı halde "Kaçak/Kayıp Bedeli" ve "Sayaç Okuma Bedeli" adları altında elektrik faturalarına yansıtılan ve abonelerden tahsil edilen bedellerin tüketicilerden alınmasının engellenmesi amaçlanıyor. Ayrıca bu alınan bedellerin 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren tahsil edilen ücretlerin herhangi bir başvuru aranmaksızın iade edilmesini düzenliyor. Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanunu'nda yer alan Elektrik Enerjisi hasılatından TRT'ye pay ayrılmasını düzenleyen bütün hükümlerin yürürlükten kaldırılması amaçlanıyor.

Gerekçe bölümünde Tanrıkulu, elektrik abonesi olan yurttaşlardan kanuni dayanağı olmayan, dolayısıyla Anayasaya aykırı şekilde bir takım bedeller alındığını ifade etti. "Kayıp/Kaçak Bedeli ve Sayaç Okuma Bedeli bu bedellerden bazılarıdır." diyen Tanrıkulu, şunları kaydetti: "Abonelere Anayasa’ya aykırı şekilde, kanuni bir dayanak olmaksızın mali yükümlülükler getirilmektedir. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı her iki bedel için de dayanak olarak Elektrik Piyasası Kanunu’nu gösterse de Kanunda, söz konusu bedellerin, bu adlar altında alınmasını düzenleyen hiçbir hüküm bulunmamaktadır. Elektrik abonelerinden tahsil edilen, kaçak/kayıp bedeli ve sayaç okuma bedeli kanuni bir dayanaktan yoksun olmanın yanında, TRT payı adı altında alınan bedelle birlikte Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile de aykırılık oluşturmaktadırlar. Nitekim bu haksızlık Yargıtay kararları ile de tescil edilmiştir. Yargıtay, elektrik faturalarından alınan kayıp-kaçak parasının haksız olduğuna ve aboneye iadesine karar vermiştir. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nda 17 Aralık 2014 tarihinde verilen nihai kararda: ‘Çalınan elektriğin parası dürüst aboneden alınamaz ve alınan paralar da iade edilmeli’ hükmüne varılmıştır. Fakat ne yazık ki halkın oylarıyla iktidara gelen Hükümet adeta halkın değil de Dağıtım Şirketlerinin temsilcisi gibi davranarak Yargıtay’ın bu kararını ortadan kaldırmak, kayıp-kaçak bedelini kalıcı hale getirmek ve ödenenleri de tarifelere yansıtmak için yasa çalışması başlatmış ve Meclise bir tasarı göndermiştir. Öte yandan, elektrik abonelerinden alınan TRT Payı, bir kanuni dayanağa sahip olmakla birlikte elektrik kullanımıyla ilgisi olmayan, haksız bir bedel olarak tüketiciye yansıtılmaktadır. Zira evinde TRT’ye ait bir alıcısı olmayan, hatta TRT’yi izlemeyen bir vatandaşın TRT vergisi ödemesi adaletsiz bir uygulamadır. Türkiye Cumhuriyeti bir hukuk devletidir. Bu, idarenin her türlü işleminin yargı denetimine açık olması yanında, tüm iş ve işlemlerin yasal bir dayanağa sahip olmasını gerektirir. Asıl olan bireylerin haklarıdır. Bu çerçevede bireylerin haklarını koruyan Anayasa hükümleri ve kanununlar mevcut olup, bunlara aykırı mevzuatın ve uygulamaların yürürlükten kaldırılması adaletin ve kamu yararının sağlanması açısından büyük bir önem taşımaktadır."

ELEKTRİK PİYASASI KANUNU VE TÜRKİYE RADYO-TELEVİZYON KURUMU GELİRLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 14/03/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 17 inci maddesinin birinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu kanunda açıkça yer verilmeyen hiçbir tarife veya ücret için tüketiciden ödeme talep edilemez. Dağıtım şirketlerinin teknik ve teknik olmayan kayıplarının bedelleri hiçbir şekilde tüketiciye yansıtılamaz.”

MADDE 2- 14/03/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’na aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 17- Tüketicilerden kayıp/kaçak bedeli ve sayaç okuma bedeli adı altında 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren tahsil edilen ücretler herhangi bir başvuru aranmaksızın iade edilir. Bu ücretlerin tüketicilere iade edilmesine ilişkin usul ve esaslar, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından 30 gün içerisinde hazırlanacak yönetmelikle belirlenir. Ücretlerin tüketicilere iadesi en geç bu kanunun yayımından sonraki 90 gün içerisinde gerçekleştirilir.”

MADDE 3- 4/12/1984 tarihli ve 3093 sayılı Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanununun;
-2 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi,
-4 üncü maddesinin (c) bendi,
-5 inci maddesinin (c) bendi,
yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 4- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.